2/3 medewerkers voelt zich gehoord
Een grote groep medewerkers heeft niet het gevoel dat er naar hun mening wordt geluisterd op de werkvloer: 33% voelt zich niet gehoord door de directie. Dat toont onderzoek aan van de Nationale Meewerkweek.
De organisatie ondervroeg zo’n duizend medewerkers bij Nederlandse bedrijven van meer dan 100 werknemers. Uit de bevindingen blijkt dat erkenning van medewerkers impact heeft op de eNPS: de respondenten die zich niet gehoord voelen, beoordelen de werkgever met een 6,6. Werkgevers die wel naar medewerkers luisteren, scoren gemiddeld een 8,2. Meer dan de helft van de ondervraagden (53%) zou meer werkgeluk ervaren wanneer de directie actief bezig zou gaan met medewerkersfeedback.
Rondje werkvloer
Voorzitter Raad van Bestuur van CSU, initiatiefnemer van de Nationale Meewerkweek, wijst op de cruciale rol van de directie op de medewerkertevredenheid. Werkgevers zouden zich daarom vaker moeten begeven op de werkvloer. ‘Managers en directies kunnen op papier beschrijven hoe plannen in de theorie zouden moeten werken, het zijn uiteindelijk de medewerkers op de vloer die het best kunnen beoordelen of iets gaat werken of niet.’
- impact
- medewerkersgericht
- managers
- organisatieverandering
- eNPS
- directie
- Nationale Meewerkweek
- HRM
- medewerkerstevredenheid