Kassaloos de HEMA door
HEMA komt klanten tegemoet die niet in de rij willen staan voor het afrekenen van hun producten. De keten test een mobiele checkout, oftewel de zelfgenoemde schapscanner.
Bezoekers van het HEMA-filiaal in Haarlem kunnen dankzij de test producten in het schap scannen met hun telefoon, waarna ze direct kunnen betalen bij een terminal bij de uitgang. Het opvallende aan het initiatief is dat de retailer in samenwerking met NowLab Amsterdam heeft gedacht aan producten die niet meer op voorraad zijn. In dit geval kan de klant een QR-code scannen die gelinkt is aan het product, waarna het item de volgende dag thuis wordt bezorgd.
Coolblue of bol.com
Dit is één van de stappen die de retailer zet richting een data driven customer first bedrijf – aldus Helen Zuurmond en cio Carsten Klomp in een recent interview met deze titel. ‘Het kan heel goed dat iemand bij ons online naar een product zoekt en dat vervolgens in de winkel koopt. […] De klantreis is bij ons veel complexer dan bij een Coolblue of bol.com. Dat betekent dat wij ook veel slimmer met data moeten omgaan.’
- data driven
- mobiele checkout
- customer first
- NowLab Amsterdam
- schapscanner
- kassaloos
- HEMA
- technologie