Nederlandse millennial loyaalst ter wereld
Anders dan wat vaak wordt gedacht, blijken millennials uit Nederland erg loyaal richting hun werkgever. Vooral wanneer de vergelijking wordt getrokken met Aziatische landen als Hong Kong wordt duidelijk dat jongeren hier lang op dezelfde plek blijven zitten.
Dit jaar bleek uit onderzoek van Deloitte dat millennials massaal het vertrouwen in bedrijven verliezen. Recente cijfers van CVster – dochteronderneming van Resume.io – spreken dit beeld tegen. Het bedrijf nam 500.000 cv’s wereldwijd onder de loep. De gemiddelde periode dat de Nederlandse jongeren op dezelfde werkplek blijven zitten is 2,5 jaar. Daarmee scoort Nederland wereldwijd het hoogst in loyaliteit. Het gemiddelde van alle 39 onderzochte landen van het dienstverband van jongeren is namelijk 1,21 jaar. Zuidoost-Aziatische werkgevers hebben meer te maken met jobhoppers. In landen als Indonesië, Hong Kong en Maleisië veranderen millennials na zo’n tien maanden van baan.
Trouw als een labrador
De onderzoekers spreken van een kloof tussen de werkelijke loyaliteit van Nederlandse werknemers en de perceptie van werkgevers. Millennials blijken langer bij een werkgever te blijven dan men over het algemeen denkt. ADP Nederland waarschuwde echter onlangs dat geen enkele medewerker onvoorwaardelijk loyaal is – het blijven uiten van erkenning blijft belangrijk. ‘Als werkgevers dat te weinig doen, lopen zelfs trouwe werknemers weg. Investeren in personeel en hen echt leren kennen, is in de huidige arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. Weten wie ze zijn, waar hun talenten liggen én wat ze echt willen.'
- binden en boeien
- millennial
- HRM
- medewerkersgerichtheid
- loyaliteit
- employee experience
- strategie
- arbeidsmarkt
- medewerkersloyaliteit