Ombudsman wil offline loket voor burgervragen
Reinier van Zutphen pleit voor een fysiek hulploket in alle Nederlandse gemeenten waar burgers met allerlei soorten vragen terechtkunnen. De Nationale Ombudsman wil offline dienstverlening, 'ook voor een burger met een kapotte koelkast’.
‘De afgelopen jaren heb ik als ombudsman gemerkt dat de overheid zich enorm concentreert op de mensen die het allemaal aankunnen, die zelfredzaam zijn en de digitalisering snappen. De andere groep, die substantieel is, wordt vergeten’, aldus Van Zutphen ter ere van het congres ‘Wie doet mee in 2030’, welke gisteren plaatsvond om koers te bepalen op het gebied van burgergerichtheid.
Kapotte koelkast
Service voor burgers mag volgens de ombudsman digitaal verlopen, maar hij stelt dat een burger uiteindelijk bij een fysieke locatie terecht moet kunnen. Van Zutphen tegenover Trouw: ‘Een burger moet zijn gemeentehuis binnen kunnen lopen en zeggen: dit is mijn probleem, help me. Dan kan de gemeente iemand doorverwijzen naar de juiste instantie. Ook een burger met een kapotte koelkast of met per ongeluk vernietigde bankafschriften heeft recht op hulp.’
- Reinier van Zutphen
- burgerbetrokkenheid
- dienstverlening
- gemeenten
- overheidsinstanties
- burgerparticiptie
- HR
- Nationale Ombudsman
- offline service
- hulploket