CX-innovatie: 20 frisse voorbeelden (deel 1)
Wat klanten willen en verwachten wijzigt constant. Om de concurrentie voor te blijven moeten bedrijven dan ook voortdurend nieuwe manieren vinden om klanten te servicen en de klantervaring te verbeteren. CX-futurist Blake Morgan is momenteel erg te spreken over de volgende innovaties.
1. Mercedes lanceert AR-handleiding
De Duitse autofabrikant heeft een gepersonaliseerde app (Mercedes me) ontworpen die niet alleen de papieren handleiding vervangt, maar ook alles registreert over een auto en diens bestuurder. Bestuurders zijn hierdoor in staat om altijd en overal eenvoudig data over hun auto in te zien.
2. Singapore taxi’s fungeren als gemakswinkel
Behoefte aan een snack voor onderweg? Je tandenborstel of oplader vergeten? Geen punt voor Grab, het Singaporese taxibedrijf dat klanten ontzorgt.
3. Rummerk ontwerpt ‘verbonden flessen’
Om klanten een verbeterde experience te bieden, verkoopt Malibu ‘limited edition connected bottles’. Klanten kunnen een QR-code scannen waarmee ze toegang krijgen tot exclusieve cocktailrecepten, plus door een interactieve mobiele game spelen maken ze kans op het winnen van prijzen.
4. Fastfoodketen proeft aan gamification
De Canadese fastfoodketen Tim Hortons heeft zijn loyaliteitsprogramma uitgebreid met gamification-elementen. Klanten die vaker de winkel bezoeken, kunnen extra punten en prijzen verdienen bijvoorbeeld.
5. AR-mannequins showen producten
VF Corporation, het Amerikaanse retailbedrijf achter Vans en The North Face, maakt gebruik van technologie om de traditionele retailervaring te verbeteren. In zijn nieuwe vestiging in Londen worden sinds kort kleren en accessoires getoond aan de hand van AR-modellen, waarbij klanten de producten ook naar wens kunnen aanpassen.
6. Uniqlo creëert pop-up beleving
De Japanse modeketen Uniqlo heeft een pop-up experience gecreëerd die online shoppen of een aankoop via de app nabootst. Consumenten kunnen grasduinen in de winkel en producten zien alsof ze aan het webwinkelen zijn. Door het scannen van een QR-code kunnen klanten meer informatie krijgen of een item bestellen dat ze vervolgens thuisbezorgd krijgen.
7. Ford personaliseert self-service technologie
De zogeheten FordPass-app van iedere bestuurder is op maat gemaakt; de verstrekte informatie is gebaseerd op basis van iemands eigen voertuig, inclusief gepersonaliseerde reacties en onderhoudsherinneringen. Ook stelt de app van dit automerk klanten in staat om eenvoudig afspraken in te plannen en beloningen te verdienen.
8. Cleo biedt gepersonaliseerd financieel advies aan
Klanten kunnen met deze chatbot de interactie aangaan om eenvoudig hun uitgaven en budget te volgen.
9. Brideside neemt bruiloftstress (deels) weg
Veel bruiden vinden het moeilijk een jurk te vinden die vleiend is voor alle bruidsmeisjes. Brideside neemt een hoop van de stress weg door persoonlijke stylisten in te zetten voor raad. Jurken kunnen ook virtueel worden gepast.
10. Nike levert snelle service voor haastige kopers
In zijn nieuwe flagship store in New York City heeft Nike ‘The Speed Shop’ ingericht: hier kunnen klanten schoenen passen die ze online besteld hebben. Via een speciale ingang krijgen zij toegang tot hun schoenenkluisje, die ze kunnen ontgrendelen met hun smartphone.
Meer hiervan? Deel 2 vind je hier.
Bron: Forbes