RobotFirst #25: Succes met AI zit in de mens
In oktober 2010 publiceerde The New York Times over zelfrijdende auto’s. De schrijver reed mee in een Prius met zo’n grote camera erbovenop die bijna zelfstandig door het verkeer ging. ‘Bijna’ was het zover dat dit echt zelfstandig ging gebeuren: naar verwachting zou dit rond 2018 realiteit zijn. Aangekomen in 2019 is de verwachting dat het nog tien jaar gaat duren voordat auto’s echt zelf kunnen rijden.
Is dit voortschrijdend inzicht?
Vanuit een technologisch perspectief is het heerlijk wegdromen bij de mogelijkheden die technologie biedt. De gebruiker en de echte wereld worden daarbij als in een film geromantiseerd alsof alles en iedereen meteen met deze technologie overweg kan. In de praktijk is er zo goed als niemand die zijn auto zelf laat parkeren, ondanks dat dit werkt. De reden? Het gaat zó traag, het is zo omslachtig of men vertrouwt het gewoonweg niet. Terwijl we wel door menselijke fouten meer dan 600 verkeersdoden per jaar op ons geweten hebben.
Minder dan 10% van pilots haalt de praktijk
Maar kijk je naar ontwikkelingen die daadwerkelijk succesvol zijn, dan is de score laag. De reden: om succesvol te zijn heb je draagvlak nodig. Dat haal je niet bij één persoon, maar bij eindgebruikers, management en directie. En daar zit het eeuwige dilemma: deze groep stelt geen concrete vraag, maar gaat wél over het succes. Blijkbaar heeft iedereen een hekel aan parkeren, maar accepteren we de technische oplossing ook niet. Om gek van te worden toch? Maar heeft er dan iemand gevraagd om een auto die zelf kan parkeren? Waarschijnlijk willen de fabrikanten elkaar zo graag de loef afsteken en als eerste op de markt zijn, dat de vraag niet meer gevalideerd wordt. Ontzettend jammer van alle inspanning en investering.
Begin eens bij het eindpunt
Dus waarom begin je niet eens bij de ‘business’? Leer de gebruikers kennen en achterhaal het echte probleem achter de klachten. Ga met managers aan tafel om te begrijpen waar zij naartoe willen. Zo begrijp je ook de weerstand en kun je daar tijdig op inspelen.
Ja, deze route is vele malen complexer dan technologie ontwikkelen, maar de resultaten zullen ook net zo hard stijgen.
Ja, je zult de taal van je klant en management moeten leren spreken en de uitkomst moeten vertalen naar oplossingen. Maar je weet het: no pain, no gain.
AI is mensenwerk
Uiteindelijk is AI gewoon mensenwerk – communiceren, begrijpen, masseren, sturen en keihard werken om uiteindelijk succes te ervaren.
Tekst: Ton Abelen, onafhankelijk business consultant en spreker op het gebied van artificial intelligence.