Britse barmannen slaan technologieslag
De Underdog Bar in Londen zet binnenkort gezichtsherkenning in. De bar wil de technologie inzetten om eenvoudiger vast te stellen wanneer iemand minderjarig is, wanneer de sfeer in de wachtrij omslaat en gasten goede service te verlenen.
Naast het feit dat gezichtsherkenning wordt ingezet voor veiligheidsredenen – bijvoorbeeld om winkeldiefstal te voorkomen – kent de toepassing ook servicevoordelen. ‘Op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt, krijgen degenen die eerst hebben gewacht een (digitaal) nummer boven hun hoofd. Dat zorgt voor minder agressie en betere service’, verklaart eigenaar Sammy Forway. De Britse barmannen kunnen hun gasten nu virtueel in de gaten houden. ‘We zijn goed in wachtrijen in het Verenigd Koninkrijk, maar zeker niet als we iets willen drinken. Iedereen wil als eerste worden geholpen.’
De Britse privacywaakhond Big Brother Watch heeft zijn bedenkingen bij deze toepassing van technologie. ‘Onze zorg is dat dit een heel tamelijk gevaarlijke bewakingstechnologie is’, zegt Silkie Carlo, de directeur van de waakhond. ‘Het is geen probleem oplossen dat dringend moet worden opgelost.’
- CX
- gezichtsherkenning
- hospitality
- servicevoordelen
- gastvrijheid
- veiligheid
- privacy
- customer service
- technologie