Gemeenten vallen stil
Een kwart van de Nederlandse gemeenten stopt dit weekend nog met WhatsApp als klantcontactkanaal. Veel van de gemeenten die stoppen, geven aan in 2020 de draad weer op te pakken. Anderen stappen over op livechat.
Bedrijven en gemeenten konden tot nu toe gebruikmaken van een externe API. Hierbij werd een combinatie gemaakt tussen WhatsApp en een dasboard waarop de gemeenten alle berichten konden monitoren die via sociale media binnenkwamen. WhatsApp heeft aangekondigd dit weekend nog een verandering door te voeren in de gebruiksvoorwaarden, waardoor het voor gemeenten niet meer mogelijk is gebruik te maken van de API. WhatsApp Business is nu nog de enige mogelijkheid voor de overheidsinstellingen om via appjes in contact te blijven met burgers.
Teveel werk
Naar aanleiding van deze wijziging deed nieuwssite NU.nl een rondgang langs alle 355 gemeenten. Van de 189 gemeenten die WhatsApp gebruiken, gaan 120 van hen door met de zakelijke versie van de berichtendienst. 54 gemeenten stoppen met de dienstverlening. Doordat de gemeenten zonder WhatsApp Business via één telefoon berichten binnenkrijgen en appjes kunnen versturen, vindt ruim een kwart (28%) van hen het teveel werk. Sommige gemeenten hebben plannen over te schakelen op livechat, maar veel van de ondervraagden geven aan begin 2020 over te stappen op de betaalde versie van de berichtendienst. Anderen blijven de dienst gebruiken, zoals de gemeente Utrecht.
- API
- dienstverlening
- customer journey
- berichtendienst
- burgercontact
- gemeente Utrecht
- service
- customer engagement
- gemeente