Robotisering en digitalisering speerpunten voor DHL
Deutsche Post DHL heeft € 2 miljard vrijgemaakt om de komende vijf jaar te investeren in digitalisering en robotisering. De bezorggigant veronderstelt dé oplossing te hebben gevonden voor de krapte op de arbeidsmarkt.
DHL heeft zijn zinnen gezet op een zo snel mogelijke uitrol van technologische updates. Het bedrijf verwacht dat het bedrijfsresultaat hiermee verhoogt, maar niet door robots het werk van mensen te laten doen. Door in te zetten op het zogeheten smart warehousing-concept (digitalisering van processen in het DC, red.), wordt het werk volgens DHL leuker gemaakt voor de medewerker en wordt het bedrijf vanzelf interessant als werkgever. Robots, AR en AI moet mensen gaan aantrekken.
Vijvervissen
De krapte op de arbeidsmarkt heeft veel effect op de bezorggigant; ceo Oscar de Bok stelt in dezelfde vijver te vissen als logistieke collega’s, horecabedrijven en retailers. ‘Als je dan in een warehouse kunt werken met robots en kunt doorgroeien naar engineringstaken, is dat interessanter dan vakkenvullen in een Albert Heijn.’ Het aantrekken en vooral vasthouden van talent is één van de grootste uitdaging van DHL. ‘We moeten ervoor zorgen dat mensen continu kunnen groeien in hun werk. Daarom is het belangrijk dat je als bedrijf groeit, want dan kun je mensen altijd een nieuwe baan aanbieden.’
Digitale klantreis als hoofdmoot
Hoewel de uitdaging omtrent talentbehoud de organisatie bezig houdt, blijft een sterke customer journey van groot belang. ‘Wat de uitvoering betreft, zullen standaardisatie en voortdurend verbeterde processen leiden tot meer winstgevende groei, terwijl klantervaring, met name de digitale klantreis, belangrijker dan ooit wordt. Toonaangevende innovaties en digitalisering zijn vooral het verbindende element.’
- digitalisering
- robots
- AR
- DHL
- klantervaring
- HR
- AI
- digital experience
- talentbehoud
- robotisering
- werving en selectie
- customer journey