Nederlandse IT en de thuiswerkexplosie
Nu het kabinet Nederland oproept om zoveel mogelijk vanuit huis te werken, ontstaan er problemen in het IT-landschap. 1 op de 6 IT-ers denkt niet dat het bedrijf klaar is om op grote schaal te faciliteren in het werken vanuit huis.
Uit een rondgang van AG Connect onder 700 IT-professionals blijkt dat circa een derde van de bedrijven al tegen technische problemen is aangelopen. Capaciteitsproblemen komen het meeste voor. Daarentegen zijn er veel organisaties die hebben geïnvesteerd in thuiswerkmogelijkheden: tweederde van de IT-ers zegt dat hun bedrijf maatregelen heeft genomen.
Drempels
Daarbij zijn de problemen ook van communicatieve aard. Ondanks de vele mogelijkheden om elektronisch met elkaar in contact te blijven, vindt men het lastig om met elkee te overleggen. Respondenten hebben het vooral over dat de drempel om (figuurlijk) bij een collega langs te lopen, nu hoger is. Intercollegiale banden staan door een grote verandering van de omgeving enigszins onder spanning: iedereen gaat naar een individuele werksituatie. ‘Communicatie met elkaar wordt lastiger, er zijn minder meetings. Je wordt teruggeworpen op digitale communicatie, wat als nadeel heeft dat we één van de belangrijkste aspecten missen van menselijke interactie: non-verbale uitingen’, aldus neurowetenschapper Chantal van den Berg in een interview.
- medewerkers faciliteren
- AG Connect
- maatregelen
- IT
- thuiswerken
- HR
- samenwerking
- comunicatie
- professionals
- technische hulp