‘Gem’ ziet levenslicht; alle burgers geholpen?
Een virtuele assistent op alle denkbare websites van gemeentes, om burgers te helpen digitaal hun weg te vinden: sinds vandaag wordt dit einddoel voor een deel werkelijkheid. VNG Realisatie heeft de afgelopen maanden samen met een tiental gemeenten de handen in het vuur gestoken voor een rijksbrede chatbot, vandaag in Dongen gelanceerd.
Binnen de Agenda Digitale Overheid (NL DIGIbeter) staat sinds 2018 centraal dat burgers hun zaken allemaal op één centrale plek moeten regelen. Sindsdien wordt er steeds vaker actie ondernomen om betere overheidscommunicatie tot stand te brengen en meer vertrouwen te kweken in de digitale toekomst. Hiertoe werkte een team van gemeenteambtenaren uit onder meer Utrecht en Tilburg de afgelopen maanden aan de realisatie van de bot. ‘Gem’ moet na de pilot in de herfst langzamerhand op alle gemeentewebsites gaan functioneren, om uiteindelijk op alle overheidssites inzetbaar te zijn. De feedback die bij deze eerste proef wordt verzameld, wordt volgens VNG gebruikt om de bot mee te trainen en breder inzetbaar te maken.
Burgers in de Noord-Brabantse gemeente kunnen vandaag voor het eerst vragen stellen aan de chatbot over verhuizingen en reisdocumenten. Een mooie stap naar een betere dienstverlening, vindt VNG Realisatie. ‘De chatbot is voor de overheidsdienstverlening een nieuwe ontwikkeling in de wijze waarop wordt gecommuniceerd met inwoners’, aldus burgemeester Marina Starmans.
Burgergericht
De technologie achter de bot creëert volgens het team achter Gem een kans om tot hamonisatie te komen van de diensten en producten. Hugo Aalders, directeur van VNG Realisatie: ‘De chatbot geeft een impuls aan innovatie. Het is een slimme manier om informatie uit verschillende bronnen te ontsluiten naar inwoners van de gemeente, zoals we dat met elkaar hebben afgesproken binnen de binnen common ground.’ De vereniging stelt ook er voor de inwoners van de gemeenten te zijn. ‘Het mooie is dat de chatbot nu ook vanaf het begin af aan generiek is opgezet en beschikbaar wordt voor gemeenten. We zijn als gemeenten immers voor een groot deel allemaal hetzelfde, laten we ons dan ook op dezelfde manier gedragen.’
Eén van de innovatiepartners is de gemeente Utrecht. Desgevraagd licht Peter Paul Hellings, Projectleider Dienstverlening aldaar, toe: ‘De komende drie maanden kijken ik en mijn collega’s uiteraard met gezonde spanning naar de verrichtingen van Gem. En zijn we heel benieuwd naar de resultaten in de dienstverlening richting Dongenaren die Gem ontmoeten bij hun informatievragen.’
- digitalisering
- dienstverlening
- service
- robotisering
- chatbot
- gemeentebot
- Gemeente Utrecht
- burgergericht
- Gem
- burgercontact
- VNG
- Agenda Digitale Overheid