Colruyt is België’s klantvriendelijkste
Delhaize en Rituals volgden de Vlaamse supermarkt op de hielen, maar toch won Colruyt de titel van het meest klantvriendelijke bedrijf in België. Ruim 4.000 Belgische consumenten mochten hun stem uitbrengen op de organisatie die de beste klantervaring biedt.
In de whitepaper ‘Het Meest Klantvriendelijke Bedrijf van België’, van goCX is te lezen dat Belgen Colruyt dit jaar het meest waarderen. De keten won de titel ook al in 2018. Argenta valt twee keer in de prijzen als klantvriendelijkste bank en als servicegerichte verzekeraar. Orange verslaat de overige telco’s, net als Mega dit doet bij de energiebedrijven. Het is voor de tweede keer dat het consultancybedrijf het onderzoek uitvoerde. In vergelijking met twee jaar geleden is er meer focus op klantgerichtheid, bemerken de onderzoekers.
Merkwaardig
Achterliggend consultancybureau goCX neemt daarbij waar dat 70% van de top 10-bedrijven een specifieke CX-strategie hebben uitgestippeld. ‘Er is echter nood aan zulke rollen in organisaties, willen de bedrijven een klantbeleving ontwikkelen die meer klanten aantrekt en hogere loyaliteit teweegbrengt. Een merkwaardige klantbeleving ontwikkel je niet als vanzelf’, stelt Michel Stevens, Customer Experience expert en Managing Partner bij goCX.
De top 10:
1. Colruyt (7,23)
2. Delhaize (7,08)
3. Rituals (6,99)
4. Torfs (6,94)
5. IKEA (6,84)
6. Standaard Boekhandel (6,82)
7. Decathlon (6,81)
8. Aveve (6,73)
9. Bol.com (6,68)
10.Carrefour (6,68)
Tot slot hebben veel organisaties nog een lange weg te gaan, waarschuwt goCX: 1 op de 5 Belgen wist geen klantvriendelijk bedrijf te noemen.
Houd je brievenbus én de website goed in te gaten: in het komende magazine van CustomerFirst staat België traditiegetrouw centraal.
- customer experience
- klantvriendelijk
- Colruyt
- Delhaize
- Rituals
- IKEA
- Klantvriendelijkste bedrijf van België
- CX