Chatbot-keerpunt blijft uit
Hoewel het gebruik van chatbots steeds vaker onderwerp van gesprek is, blijft een doorbraak op het technologische gebied uit: 2 op de 3 organisaties zet nog geen stappen om VA’s te introduceren. Bedrijven die wél bots inzetten, zien een hogere klanttevredenheid en werken efficiënter.
Uit de Duitse Chatbot Umfrage DACH 2020-enquête, opgesteld door AI-specialist Sophie Hundertmark, komt naar voren dat 37% van de organisaties (een deel van) het klantcontact heeft geautomatiseerd. De oorzaak van het uitblijven van een chatbot-doorbraak ligt volgens de onderzoekers aan kennisgebrek. Daarbij geeft 17% van de respondenten aan dat bots tot dusver hun meerwaarde niet hebben kunnen aantonen, en dat het hierom niet verstandig is een bot de klantcommunicatie te laten afhandelen.
E-commerce is volgens de onderzoekers de meest succesvolle branche voor een chatbot. Ook financiële dienstverleners en verzekeringsmaatschappijen doen er volgens de Duitsers goed aan om een bot in te zetten.
AI-prognose
Recent onderzoek van Gartner laat een andere tendens zien. Het onderzoeksbureau stelt dat tegen 2024 driekwart van de ondernemingen zich in de implementatiefase van AI-adoptie zal bevinden. Eén van de redenen achter deze prognose is de toename in het aantal functionerende chatbots.
- kunstmatige intelligentie
- VA
- Gartner
- klantgemak
- virtuele assistent
- aI
- chatbot
- customer experience
- efficiency
- Duitsland