Klantdata uit cc’s illegaal verhandeld

Klantdata uit cc’s illegaal verhandeld
  • 24 juni 2020
  • Redactie

Privéinformatie en persoonsdata die de laatste maanden massaal worden gebruikt om mensen via WhatsApp op te lichten, zijn grotendeels afkomstig uit callcenters. Contactcentermedewerkers verkopen de persoonsgegevens door aan fraudeurs die met name vijftigplussers oplichten via het contactkanaal.

De privégegevens zijn oorspronkelijk in de handen van facilitaire contactcenters, meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek. Veel cc’s handelen het klantcontact af van tientallen bedrijven en hebben zodoende veel klantdata in handen. Namen, adressen en telefoonnummers van tienduizenden vijftigplussers worden doorverkocht om vervolgens ‘vriend-in-noodfraude’ mee te plegen, een oplichtersvorm waarin fraudeurs zich voordoen als een goede bekende van het slachtoffer en de gedupeerde geld probeert te ontnemen. RTL Nieuws meldt dat een groot deel van de klantdata is doorverkocht door contactcenters die handelen in energiecontracten.

De persoonsgegevens van de gedupeerden worden verkocht van € 0,25 tot € 2,-. Voor hele klantlijsten zou tot zo’n € 1.000 worden betaald door de fraudeurs, toont het onderzoek aan. De privéinformatie wordt vervolgens aangevuld met informatie over de kinderen van slachtoffers, vaak verzameld via sociale media.

Arbeidsvoorwaarden callcenters
FNV Callcenters vindt het geen op zichzelf staand probleem. Elly Heemskerk hekelde enkele weken geleden nog een groot aantal contactcenters wegens slechte primaire arbeidsvoorwaarden. ‘Als je elke maand krap bij kas zit omdat je zo weinig salaris krijgt, dan is een extraatje erg aantrekkelijk.’ Betere salarissen zal een groot deel van het probleem oplossen, denkt Heemskerk. ‘Bij callcenters werken niet alleen studenten, zoals we vaak denken, maar ook mensen die vaak op de arbeidsmarkt zijn afgewezen. Zij zijn dan al heel blij met een baan, en nemen een slecht salaris en geen pensioenopbouw voor lief.’

comments powered by Disqus