Nieuwe GGD-lijnen overbelast
Het landelijke afsprakennummer van de GGD dat sinds gisteren operationeel is, ondervond vrijwel direct problemen wegens te grote volumes. De toestroom aan telefonische oproepen was zo groot dat de systemen direct overbelast raakten.
In één dag belden ruim 300.000 Nederlanders op 1 juni naar het landelijke coronatest afsprakennummer, waar iedereen met eventuele coronaklachten terecht kan voor een test. Door de enorme vraag naar informatie en een coronatest, werden extra telefonische oproepen geweerd. ‘Anders was het systeem plat gegaan.’ Dat blijkt uit een rondgang van het AD. Hierdoor is het aantal ingepland coronatesten volgens de GGD lager dan verwacht.
Callcenterdrukte
1 op de 4 bellers pakte gisteren de telefoon op voor algemene coronavragen. Dit ten spijt van de GGD. ‘Iedere persoon die zorgen heeft en lang moet wachten, is er één te veel, dus we hopen dat we de komende dagen alle mensen die klachten hebben passend bij het coronavirus en die getest willen worden, te woord kunnen staan en voor hen een afspraak in kunnen plannen.’ De GGD-locaties verwachten de komende dagen nog grote drukte en wellicht langere telefonische wachtrijen bij het afsprakennummer.
Meer 1 juni-nieuws: Coronagastvrijheid bij fastfoodketens
- corona
- AD
- gastvrijheid
- testlijnen
- GGD
- wachtrijen
- telefonie
- telefonische oproepen
- klachten
- callcenter
- systeem
- coronavragen
- GGD