Het nieuwe werknormaal
Niet alleen tijdens de coronacrisis is ‘remote werken’ een noodzaak; thuiswerken is een blijvertje. Grootschalig onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid toont aan dat een deel van de aanpassingen tijdens de coronacrisis ook na de maatregelen blijvend is.
Ten opzichte van maart is het percentage Nederlanders dat ook na de crisis wil blijven thuiswerken gestegen met circa 20%. Daarentegen toont het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) met de rondgang door werkend Nederland wel aan dat dezelfde nadelen blijven kleven aan het thuiswerken als voorheen. Zo zegt 36% van de respondenten moeite te hebben met het onderhouden van de werk-privébalans; de helft hiervan ondervindt fysieke problemen. Dat onderstreept ook een ander onderzoek dat deze week werd gepubliceerd: uit een analyse van Walters People komt naar voren dat meer dan de helft thuiswerkenden ergonomische problemen ervaart. Circa 1 op de 10 heeft psychische klachten die te wijten zijn aan de thuiswerkvloer.
Online (klant)contact
Vergaderen op afstand is volgens KiM ook na de coronacrisis een blijvende oplossing. 6 op de 10 Nederlanders denkt videovergaderingen ook in de toekomst te blijven voeren. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dit net zo productief als een fysiek overleg. Dezelfde trend is zichtbaar in de adoptie van digitale adviesgesprekken: twee derde van de Nederlanders ziet een online consult net zozeer zitten als een fysiek gesprek.
- fysieke werkplek
- klantcontact
- nieuwe normaal
- coronacrisis
- Het Nieuwe Werken
- customer contact
- employee engagement
- werkvloer
- werkgeluk
- e-consult
- thuiskantoor
- thuiswerken
- werkplek