Supermarkt aan kop als favoriete werkplek
Onder scholieren en studenten zijn Albert Heijn en Jumbo verkozen tot meest favoriete werkgever voor een bijbaan. Het hebben van een goede employer branding en het betrekken van huidige werknemers bij wervingscampagnes speelt hierin een cruciale rol.
Albert Heijn staat bij jongeren op nummer één, gevolgd door Jumbo op nummer twee. Verder zijn PostNL, Politie, Lidl en Domino’s Pizza populaire werkplekken. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van Intelligence Group, waarin aan 2.914 scholieren en studenten werd gevraagd bij welke organisatie zij het liefst een bijbaan zouden willen.
Het geheim achter het succes
De twee grote supermarkten zijn al vaker verkozen tot een gewilde werkplek bij scholieren en studenten. Een sterk werkgeversmerk en de werknemer betrekken bij het proces voor nieuwe bijbaancampagnes is iets waar beide bedrijven volop op inzetten. Albert Heijn is daarnaast ook bezig om het werk beter af te stemmen op de wensen en behoeftes van werknemers. ‘Met name de sfeer en de gezelligheid binnen de supermarkten maken het echte verschil voor de medewerkers en voor de klanten. Ook zij merken het wanneer medewerkers graag bij ons werken en plezier in hun werk hebben’, aldus René Herremans, Director Employer Branding bij Albert Heijn.
Door landelijke campagnes op te zetten met influencers die populair zijn bij jongeren probeert Jumbo nieuwe bijbaners aan te trekken, maar ook door een kijkje achter de schermen te geven hoopt de super de jongere doelgroep aan te spreken. Lotte Konieczek, Manager Recruitment & Employer Branding bij Jumbo Supermarkten: ‘We weten dat jongeren die op zoek zijn naar een bijbaan met name voor ons kiezen, omdat ze in een gezellig team willen werken. Door authentiek te zijn en te laten zien wat werken bij verschillende bedrijfstakken van Jumbo inhoudt en in wat voor team je terecht komt, kunnen jongeren beter inschatten wat bij hun past en waar ze graag zouden willen werken.’
Lees ook: Dirk gebruikt TikTok bij sollicitatieproces