Winkelbeleving beleeft hoge hoogte
Het Retail Design Lab van de Universiteit Hasselt ontwikkelde een tool waarmee retailers de winkelbeleving kunnen meten en verbeteren. ‘Sinds de coronacrisis is de factor winkelbeleving enkel belangrijker geworden.’
Om te meten of een winkel een goede beleving biedt, wordt door de Experience Design Generator (EDG) niet perse gekeken naar een dure uitstraling of overdadige zintuigelijke prikkers, maar meer naar een samenhangend verhaal, dat iedereen begrijpt. ‘Zeeman is ook beleving. We vertrekken altijd vanuit de merkwaarden van de retailer. De winkel moet daarop afgestemd zijn, moet een consistent en coherent verhaal vertellen’, aldus Katelijn Quartier van UHasselt.
Punten scoren
De EDG meet de winkelbeleving aan de hand van een vragenlijst over het exterieur, de interieurschelp, de ruimtelijke invulling (flow, paskamers, materialen), sensorische aspecten, communicatie en de algemene beleving. ‘Van elk aspect gaan we na of het in lijn is met de merkwaarden. Dat resulteert in een rapport dat de winkel een score geeft op 100. Retailers leren hun sterke en zwakke punten kennen en kunnen hun score ook vergelijken met sectorgenoten. Op termijn kan de tool ook ingezet worden als een kwaliteitslabel voor een winkel.’
Lees ook: Klantbeleving in Nederland opnieuw uitvinden
- winkelbeleving
- klantbeleving
- klantervaring
- klantenservice
- customer service
- customer experience
- UHasselt
- winkelen
- klantcontact
- shoppen
- customer journey
- Retail Design Lab
- dienstverlening