Chatbot begeleidt escaperoom
Escaperoom Harderwijk maakt sinds kort gebruik van een chatbot die duizenden Nederlanders door een digitale escaperoom begeleidt. Oprichters Alex en Yvette kwamen op dit idee toen hun fysieke escaperoom tijdens de eerste lockdown noodgedwongen dicht moest.
Alex en Yvette zijn allereerst aan de slag gegaan met een online spel via WhatsApp, waarbij ze de spelers online door de escaperoom hebben geleid. Hier was zóveel vraag naar, dat het bedrijf tijdens de tweede lockdown de vraag niet meer aankon. ‘We moesten veelal de deuren sluiten vorig jaar. Uiteindelijk moet je toch creatief gaan nadenken om je centen te verdienen.’
In de praktijk
De chatbot doet zich voor als een persoon, Tom, die vast zit in een ruimte. In een chatgesprek worden de spelers door de digitale escaperoom meegenomen. Door middel van foto’s, video’s, telefoonnummers en andere online hints wordt de spanning opgevoerd; de spelers moeten als online detectives aan de slag onder de welbekende tijdsdruk. ‘Het was nog best een uitdaging om de chatbot functie om te bouwen naar een spelfunctie, waarin je de beleving creëert van een echte escaperoom. We hebben dan ook alles op alles gezet om het net zo spannend te maken.’
Voor de software wordt gebruikt gemaakt van Watermelon. Het platform draait zelfstandig, waardoor Alex of Yvette hier geen tijd aan kwijt zijn. Alexander Wijninga, CEO van Watermelon, is razend enthousiast over deze chatbot. Wijninga: ‘De focus van ons product ligt voornamelijk op klantcontact, maar het is geweldig om te zien hoe creatieve ondernemers iedere keer met nieuwe ideeën komen voor de inzet van ons platform! Dat laat zien dat onze technologie eindeloze mogelijkheden heeft.’
Lees ook: Mkb en startups moeite met chatbotrevolutie
- klantbeleving
- tech
- chatbot
- dienstverlening
- klantenservice
- service
- harderwijk
- escaperoom
- klantcontact
- kunstmatige intelligentie
- klantervaring
- digitalisering
- customer experience