Leegstand op komst
Steeds meer grote organisaties willen het gedeeltelijke thuiswerken ook tot na de coronacrisis voortzetten. Uit een rondgang van Nieuwsuur komt naar voren dat veel werkgevers op de lange termijn verwachten minder kantoorruimte nodig te hebben.
Organisaties uit verschillende sectoren verwachten dat het thuiskantoor ook na de coronacrisis een belangrijke werkplek wordt. In de klantcontactsector zal ongeveer de helft van de servicemedewerkers blijven thuiswerken – ondanks de roep van onderzoekers dat remote werken niet de norm moet worden. Nieuwsuur brengt in kaart dat medewerkers zo’n twee tot drie dagen op kantoor zullen doorbrengen. Dat heeft consequenties voor het fysieke kantoor: Capgemini denkt eraan om circa 50% kantooroppervlak in te leveren, tegenover 10 tot 20% minder beoogde kantoorruimte van PostNL.
Nieuwe rol
‘Dit wordt een plek om even weg te zijn. We moesten eerst de kantoortuin kwijtraken voordat we deze konden waarderen. Het lukte nog niet gebruik te maken van de flexibiliteit van de moderne werkplek. Nu gaan medewerkers vaker bewust om met de kantoortuin’, liet organisatiepsycholoog Sanne Lemmers los in een eerder interview over de zin en de onzin van de kantoorwerkplek.
- werkplek
- flexibiliteit
- kantoortin
- kantoorjungle
- customer service
- k;lantcontact
- thuiswerken
- HR. wekgeluk