NOS: Regio is aantrekkelijk voor contactcenters vanwege de ligging
In Zuid-Limburg zijn werkgevers hard op zoek naar medewerkers in de klantenservice. Contactcentra zijn in steeds grotere getale aanwezig omdat Nederlanders steeds meer online shoppen. Ook is de regio Zuid-Limburg populair voor deze centra, meldt het zeer goed bekeken 8 Uur Journaal.
De regio heeft al zo'n 6000 arbeidsplaatsen bij ongeveer dertig contactcentra - zo genoemd omdat een groot deel van het contact tegenwoordig via de chat gaat en niet meer via de telefoon. Onder meer Zara, Vodafone, Mercedes en DHL organiseren hun klantenservice vanuit Zuid-Limburg.
De regio is aantrekkelijk voor contactcenters vanwege de ligging, zegt Marieke Kraak van Customer Service Valley. 'Omdat het een grensgebied is, zijn er veel meertalige medewerkers beschikbaar. Ook zijn er veel internationale studenten.'
Het is volgens Kraak steeds meer gebruikelijk dat contactcenters opereren voor meerdere landen tegelijk. 'In Limburg is bijvoorbeeld er een contactcentrum van een grote kledingketen waar ze zo'n acht Europese landen bedienen.'
Dennis Baetens, commercieel directeur bij Custom Connect, denkt ook dat dat te maken heeft met het Limburgs dialect. 'Het Limburgs dialect zorgt ervoor dat je met een zachte g praat en dat ervaren veel klanten als zeer prettig.'
Om aan deze toenemende vraag naar medewerkers te voldoen, heeft het UWV een speciale opleiding opgezet.
Mooi hoe de branche even de aandacht pakte op prime time.
(bron: Acht Uur Journaal, NPO, 20/10/'21)
- Customer Service Valley
- Dennis Baetens
- Acht Uur Journaal
- DHL
- Zara
- klantenservice
- best bekeken
- landelijk
- regio
- Mercedes
- branche
- trots
- opvallend
- Vodafone
- NPO
- Marieke Kraak
- Zuid-Limburg
- PR
- NPO