Aytac Canbolat over Tulip Elite: ‘Turkije, daar zag ik een kans!’

'Turkije, daar zag ik een kans!'
  • 9 november 2021
  • Sales BBP Media

Wereldwijd worden contactcenters breder ingezet. De verwachtingen en de betekenis van het uitbesteden van klantcontact kent steeds meer vormen. In deze dynamische branche is het een uitdaging om de organisatie te onderscheiden. Met inmiddels acht vestigingen door heel Turkije is Tulip Elite dé partner voor Nederlandse en Vlaamse partijen om het klantcontact aan uit te besteden. Dankzij de heldere visie van directeur Aytac Canbolat is het Tulip Elite gelukt om te bloeien tot een succesvol bedrijf. Geïnteresseerd in de kracht van Tulip Elite, interviewen we hem onder het genot van een kopje Turkse koffie en een Hollandse koek.

Wil je jezelf introduceren?
Ik ben Aytac Canbolat, geboren en getogen in Utrecht en al 11 jaar ondernemer. Na een aantal jaar als vestigingsmanager in de telecombran­che actief te zijn geweest, ben ik een eigen onderneming gestart in de horeca. In 2017 heb ik besloten een compleet andere richting in te slaan en ben ik, samen met enkele compagnons, een callcenter gestart. Ons kantoor middenin Utrecht is in de afgelopen jaren uitgebloeid tot een orga­nisatie met meerdere internationale vestigingen.

Hoe is Tulip Elite ontstaan? En wat was de reden om een succesvol Nederlands bedrijf uit te breiden door heel Turkije?
Tulip Elite is ontstaan vanuit de behoefte aan goede klantenservicemedewerkers. Onze eerste vestiging in Utrecht kreeg vele positieve reacties en al snel konden we de groeiende vraag niet aan. Bij het oriënteren naar de mogelijkheden bleek dat het, zowel voor ons als voor onze klan­ten, voordeliger is om de grens over te gaan. We kwamen erachter dat het mogelijk is om kwali­tatief goed personeel voor een veel lagere prijs te vinden in Turkije en zodoende hebben we de beslissing genomen om een vestiging in Turkije te openen.

Welke gevolgen heeft deze uitbreiding naar Turkije gehad voor Tulip Elite?
De positieve gevolgen zijn in een korte periode duidelijk geworden en zijn tot op de dag van vandaag erg waardevol voor Tulip Elite. Mede doordat wij met een Nederlandse mentaliteit de Turkse arbeidsmarkt betraden trokken wij veel personeel aan. De goede voorwaarden en mense­lijke maat zorgden samen voor een snelle groei.
Waar we begonnen als een outbound callcenter hebben we, mede door de ontwikkelingen in de callcenterbranche, onze focus verlegd en staan hedendaags bekend om onze specialisatie in klantenservicediensten. Deze diensten bieden we aan vanuit 8 vestigingen door het hele land en met circa 100 gemotiveerde medewerkers.

Wat is doorslaggevend in het succes van Tulip Elite?
Uitbreiden gaat gepaard met veel onvoorziene situaties en de oorspronkelijke manier van bed­rijfsvoering komt in de meeste gevallen onder druk te staan. Een reden hiervan is dat het mana­gen van één lokale vestiging een andere aanpak vergt vergeleken met het managen van meerdere internationale vestigingen. Ook wij hebben veranderingen moeten doorvoeren om ervoor te zorgen dat we een gezonde groei neer konden zetten. Echter, één ding doen we al vanaf het begin hetzelfde: we betrekken al onze medewer­kers, van de managers tot aan de schoonmakers, bij het bedrijf en luisteren naar hun stem. We werken samen als team en dat zorgt in mijn optiek voor ons succes.

Wat zijn de voornaamste kenmerken van Tulip Elite voor potentiële klanten?
Allereerst: kwaliteit! Onze focus ligt niet enkel op het selecteren en opleiden van kwalitatief goed personeel, maar ook vooral op het uitstralen van deze kwaliteit richting onze klanten. De beho­eften en wensen van onze klanten stellen we voorop en bieden hen meerdere mogelijkheden. We denken met ze mee om samen het gewenste resultaat te behalen en laten onze klanten daar­naast ook profiteren van de financiële voordelen van het uitbesteden van hun klantenservice diensten. Om een voorbeeld te geven: uitbeste­den aan Tulip Elite zorgt voor een kostenbespa­ring tot wel 50%!

Hoe zou je de missie van Tulip Elite besch­rijven?
Natuurlijk hebben wij, net als vele andere bed­rijven, ook als missie om klanten optimaal te bedienen en een hoge kwaliteit te leveren. Maar hoe kun je dit realiseren in praktijk? Wij geloven erin dat het fundament van een bedrijf bestaat uit een gezonde werkomgeving met gemotiveerd en gelukkig personeel! Immers, gelukkig persone­el staat gelijk aan goede resultaten en de beste dienstverlening voor onze klanten.

Hoever is Tulip Elite in het bereiken van haar korte termijn doelen?
Goed op gang! Tulip Elite heeft in korte tijd me­erdere vestigingen geopend en de behoefte aan institutionalisering werd met de dag groter. Naar aanleiding hiervan hebben we vele interne veran­deringen doorgevoerd. Zo hebben we de vesti­gingen in een nieuw jasje gestoken en algemene procedures ingesteld. Ook hebben we maatrege­len genomen op het gebied van informatiebeveili­ging en hebben dit jaar ons ISO 27001 certificaat behaald. Zijn we er? Nog niet! We zijn ons ervan bewust dat het een continu proces is en zijn dan ook elke dag nog bezig met het onderzoeken naar wat beter kan.

Even samen naar de toekomst kijkend, waar staat Tulip Elite over vijf jaar?
Over vijf jaar hebben wij de omschakeling gemaakt van een mkb bedrijf met circa 100 me­dewerkers naar een groot bedrijf met ruim 500+ medewerkers. En niet te vergeten: ook dan zullen we de betrokkenheid van onze medewerkers be­langrijk vinden en gefocust blijven op het leveren van kwaliteit!

Dit artikel verschijnt op initiatief van Tulip Elite

comments powered by Disqus