Klant kiest voor kant-en-klaar op niveau

Klant kiest voor kant-en-klaar op niveau
  • 28 april 2022
  • Peter van Woensel Kooy

Flitsbezorgers en maaltijdkoeriers schieten als paddenstoelen uit de grond en spelen in op veranderend klantwensen: eten moet steeds makkelijker, sneller en gezonder. Deze behoefte naar snel, makkelijk en gezond eten vertaalt zich echter niet in een groeiende populariteit van de traditionele kant-en-klaarmaaltijd.

Dit ondanks de sterke ontwikkeling die deze categorie heeft doorgemaakt in de afgelopen jaren. Ruim 45 procent van de ondervraagden uit onderzoek* van PanelWizard, in opdracht van Uitgekookt.nl, eet (bijna) nooit een kant-en-klaarmaaltijd. Tijd voor verandering, vindt maaltijdbezorgservice Uitgekookt.nl. Samen met Meester- en TV-kok Rudolph van Veen blazen zij het concept van de kant-en-klaarmaaltijd nieuw leven in en laten zij zien dat het ook anders kan. Verser, gezonder en lekkerder, zonder de moeite van koken.

Smaak, gezondheid en gemak 
Uit onderzoek* van Uitgekookt.nl blijkt dat een derde van de Nederlanders het belangrijk vindt dat een maaltijd gemakkelijk te bereiden is. Toch zien veel mensen het opwarmen van een kant-en-klaarmaaltijd niet als optie als ze weinig tijd hebben, geen zin hebben om te koken of om een andere reden niet in staat zijn om te koken (46,9%). De voornaamste redenen zijn dat kant-en-klaarmaaltijden worden gezien als niet lekker (44,3%), niet vers (50,7%), en niet gezond (57,8%). Dat laatste komt vooral door de aanname dat kant-en-klaarmaaltijden veel zout (76,9%) en kunstmatige ingrediënten zoals kleur-, geur- en smaakstoffen (55,2%) zouden bevatten. Een groot deel van de ondervraagden vindt dan ook dat het aanbod van gezonde kant-en-klaarmaaltijden te klein is (41%), maar zelfs als een kant-en-klaarmaaltijd dezelfde voedingswaarden, structuur en smaak heeft als een zelfbereide maaltijd, geeft slechts 12,6% van de Nederlanders aan te kiezen voor de kant-en-klaarvariant. Zonde, vindt Uitgekookt.nl. De maaltijdbezorgservice bewijst dat smaak, gezondheid en gemak wel degelijk hand in hand kunnen gaan.

Johan van Marle, CEO Uitgekookt.nl: “Het is geen geheim dat mensen steeds vaker kiezen voor snelle oplossingen voor hun avondmaaltijd, bijvoorbeeld door middel van afhaal- of koerierservice. Deze markt wordt echter nog veelal gedomineerd door een ongezond aanbod. Met Uitgekookt.nl laten we zien dat een kant-en-klaarmaaltijd ook gezond kan zijn. Al onze maaltijden worden met aandacht samengesteld door onze voedingsexpert en chef-koks. Samen zorgen zij voor verse maaltijden die laag zijn in vet en zout en rijk aan voedingsstoffen.'

Kant-en-klaarmaaltijden op Meesterkok-niveau
Het onderzoek geeft ook inzicht in hoe de kant-en-klaar categorie haar reputatie zou kunnen verbeteren. Zo geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan toch een kant-en-klaarmaaltijd te willen proberen als een gerenommeerde chef-kok deze samenstelt en bereidt. Rudolph van Veen, onder andere bekend als TV-kok van 24Kitchen, gaat aan de slag als Uitgekookt.nl’s nieuwste chef-kok om dit mogelijk te maken. Vanaf nu staan er wekelijks twee Rudolph Specials op het menu en worden maaltijden uit het assortiment door Rudolph van Veen, in samenwerking met Uitgekookt.nl’s eigen voedingsexpert en chef, nóg meer verfijnd op kwaliteit en smaak.

Rudolph van Veen: 'Het is zonde dat kant-en-klaar-maaltijden zo weinig aandacht krijgen terwijl ze een uitkomst bieden voor zoveel van ons. Samen met Uitgekookt.nl wil ik heel Nederland laten zien dat je voor gemak kunt kiezen zonder in te leveren op versheid, smaak en kwaliteit. Uitgekookt.nl is de perfecte oplossing als je gezond wilt eten, zonder te koken. Dat zou iedereen zichzelf toch moeten gunnen.'
(PvWK)

*Dit onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Uitgekookt. N=1000 

Over Uitgekookt.nl
'Uitgekookt.nl (Uitgekookt.nl), in 2011 opgericht door Johan van Marle, is een innovatieve maaltijdservice die verse maaltijden bedenkt, bereidt én met haar eigen bezorgservice gekoeld bezorgt door heel Nederland. De service vindt haar oorsprong op het land als teler-familiebedrijf en werkt voor de maaltijden zo veel mogelijk met lokale, seizoensgebonden producten. Alle maaltijden worden met liefde en passie door een voedingsexpert en verschillende chefs samengesteld en gekookt. Hun missie? Heel Nederland gezonder laten eten, zonder te veel moeite. Hiermee speelt Uitgekookt.nl in op de groeiende behoefte van de consument aan een lekkere én gezonde maaltijd, zonder zelf te hoeven koken. Uitgekookt.nl is marktleider in Nederland met meer dan 200.000 klanten en  10.000+ positieve reviews.'

(bron: Uitgekookt.nl)

comments powered by Disqus