Trustpilot verwijdert 2,7 miljoen nepreviews
Het tweede transparantierapport van Trustpilot onthult een recordaantal reviews van 46,7 miljoen die vorig jaar aan het platform zijn toegevoegd - een kwart van het totaal aantal reviews sinds de lancering van het platform in 2007. Nederlanders lieten daarvan 2,1 miljoen beoordelingen achter.
Trustpilot ontdekte en verwijderde 2,7 miljoen nepbeoordelingen in 2021, wat neerkomt op 5,8 procent van het totaal aantal reviews.
Constante investeringen in het opsporen van fraude en onregelmatigheden zorgen voor een hogere efficiëntie in het identificeren van nepbeoordelingen. 1,8 Miljoen stuks werden verwijderd door de detectiesoftware in 2021, een stijging van 190 procent vergeleken met het jaar daarvoor.
Er is in 12 gevallen actie ondernomen tegen doorverkopers van beoordelingen, een toename vergeleken met het voorgaande jaar. Trustpilot blijft de integriteit van zijn platform beschermen, mede door vaker automatisch tot actie over te gaan tegen bedrijven die klanten proberen te misleiden.
Er zijn 1425 formele 'cease and desist' brieven gestuurd naar ondernemingen die het platform misbruiken (een stijging van 38 procent), terwijl er 121.048 automatische waarschuwingen zijn uitgedeeld aan bedrijven die de richtlijnen overtreden (een aanzienlijke stijging van 210 procent).
- customer experience
- online
- CX
- Trustpilot
- klantbeleving
- klantbeoordeling
- klantbeoordelingen
- klantcontact
- klantervaring