VGZ vol door op service via app
De ‘app-first-strategie’ van zorgverzekeraar VGZ slaat goed aan. Het aantal unieke gebruikers brak deze maand door de grens van twee miljoen.
Dankzij veel handige functionaliteiten en de hoge gebruiksvriendelijkheid wordt de app inmiddels vaker geraadpleegd dan de ‘Mijn Omgeving’ op de website. Leden konden praktische zaken rond de zorgverzekering al langere tijd via de app regelen, zoals polis, zorgpas, vergoedingen, declareren en het inzien van het verbruikte eigen risico. Afgelopen jaren breidde de zorgverzekeraar haar dienstverlening verder uit en maakte de app nog toegankelijker.
Sinds kort is het voor de leden van VGZ ook mogelijk vragen te stellen via de app. Ook buiten kantoortijden. Zij krijgen dan antwoord van een van de collega’s of een chatbot. Daarnaast is de zoekfunctie sterk verbeterd; Dankzij een koppeling met haar website, kunnen leden alle informatie vinden die ook op de website staat. Momenteel werkt VGZ hard aan verdere personalisering van de app. ‘Binnen de grenzen van wat uit privacy-oogpunt mogelijk is, willen we onze leden nog meer maatwerkservice aanbieden. Zo kunnen we straks tips en adviezen geven die gerelateerd zijn aan leeftijd, regio en zorgaanbieders’, vertelt Erik Ernst, productowner van de app bij VGZ.
De zorgverzekeraar heeft de wens dat de app voor haar leden het startpunt is van alle dienstverlening. Ernst: ‘We willen dat onze leden de app zien als hun persoonlijke assistent, die hen verrassend helpt bij alles rondom gezondheid en zorg en de verzekering daarvan.’ Afgelopen jaar voegde VGZ al een Service Store met gezondheidsdiensten toe aan de app. Hierin staan websites en apps van aanbieders van digitale zorg- en gezondheidsdiensten overzichtelijk bij elkaar.
De app van VGZ is de meest complete app van alle zorgverzekeraars. Gebruikers waarderen de app in de Apple als Google Play Store hoog met gemiddeld 4,6. Ernst: ‘We vinden gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk en hechten veel waarde aan alle feedback die we krijgen en werken continu aan verbetering. Zo is de app tegenwoordig ook volledig in het Engels beschikbaar en hebben we een keurmerk ontvangen voor de toegankelijkheid, onder andere voor laaggeletterden. We worden dagelijks bevestigd dat onze leden klaar zijn voor uitgebreide dienstverlening via de app. We zetten daarom de ingezette beweging van transactie- naar relatiegedreven app in volle vaart door. De app wordt steeds meer het centrale toegangsportaal, zonder dat we daarbij de service via onze website en telefoon uit het oog verliezen.’
- dienstverlening
- klantenservice
- CX
- klantcontact
- VGZ
- digitalisering
- customer experience
- customer service
- service