Toezichthouder ACM: Verbod op telefonische verkoop energiemarkt
Hoge tarieven, schimmige contracten en bedrijven die plotseling failliet gaan: het rommelt op de energiemarkt. De consument is daar vaak de dupe van en dat moet anders, vinden de ACM en de Consumentenbond.
Energiebedrijven zijn regelmatig negatief in het nieuws en de laatste maanden zijn de ogen gericht op de Hollandse Energie Maatschappij (HEM). Die staat sinds december onder verscherpt toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) omdat de financiële positie en administratie van het bedrijf niet aan de eisen voldoen. Als de HEM niet snel haar zaken op orde brengt, kan het de vergunning verliezen.
Gerard Spierenburg van de Consumentenbond bij EenVandaag: 'We krijgen veel klachten binnen over de werkwijze van HEM. Ook zijn er veel klachten over de tarieven die het energiebedrijf hanteert. Het zijn onrealistisch hoge tarieven, veel hoger dan bij andere bedrijven. Wat mij betreft had HEM nooit een vergunning mogen krijgen. Dit bedrijf is er alleen maar op uit om ten koste van mensen zoveel mogelijk geld te verdienen.'
Maar ook over andere bedrijven krijgt de Consumentenbond klachten. 'Die klachten gaan veelal over de telefonische verkoop', vertelt Spierenburg. 'De energiemarkt is echt een vechtmarkt geworden. En dat zie je terug in de manier waarop de bedrijven de energiecontracten aan de man proberen te brengen. Het loont gewoon om je van onverkwikkelijke praktijken te bedienen om die energiecontracten maar gesloten te krijgen.'
De Consumentenbond wil daarom dat er een verbod komt op de telefonische verkoop van energiecontracten. 'Onze ervaring is al jarenlang dat dit voor ellende zorgt, maar het blijft maar voortduren', constateert Spierenburg. "Er moet veel harder opgetreden kunnen worden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden.'
Ook de ACM is voor zo'n verbod, laat bestuurder Manon Leijten weten. De toezichter wil volgens haar ook harder kunnen ingrijpen bij misstanden: 'Energie is een primaire levensbehoefte. Het is een complex product, dus daarbij willen we mensen goed beschermen. Daarom hebben we een paar aanvullende voorstellen om dat beter te kunnen doen.'
Zo wil de ACM leveranciers die zich niet aan de regels houden een 'wervingsstop' kunnen opleggen. 'Gedurende de tijd van een onderzoek mag een bedrijf op geen enkele manier nieuwe klanten werven', legt Leijten uit. 'Onze onderzoeken duren soms lang en de bewijslast ligt hoog. Maar zo voorkomen we dat tijdens ons onderzoek leveranciers nieuwe slachtoffers kunnen maken.'
Daarnaast wil de toezichthouder leveranciers die buitengewoon hoge tarieven rekenen een maximumtarief kunnen opleggen. Het afgelopen jaar heeft de ACM dat geprobeerd bij een bedrijf 'waarvan wij vonden dat die buitengewoon hoge tarieven in rekening bracht', vertelt de bestuurder. Maar de rechter floot de ACM terug: 'Die vraagt zich of wij wel bevoegd zijn om dit te doen.'