Nieuw cao-akkoord: loonsverhogingen en verbeterde pensioenregeling
Zo’n 30.000 werknemers bij facilitaire contactcenters krijgen zicht op een nieuwe cao. Vakbonden en werkgevers hebben een akkoord bereikt dat geldt van 1 januari 2025 tot 1 januari 2028. CNV-onderhandelaar Roderik Mol noemt het akkoord een stap in de goede richting, waarbij klantadviseurs (voorheen agents) profiteren van loonsverhogingen die gekoppeld zijn aan ervaring.
Vanaf 1 januari 2025 zullen de laagste lonen voor klantadviseurs 3,75% boven het minimumloon liggen. Voor ervaren klantadviseurs (niveau 2 en 3) komt hier respectievelijk 2% en 4% bij. Deze verhogingen lopen in de jaren erop door, waarbij in 2026 en 2027 de lonen blijven stijgen naar 3,85% en 3,95% boven het minimumloon. Nieuw in de cao is ook een tussentijdse loonsverhoging die gekoppeld is aan de beoordeling van klantadviseurs.
Een opvallende verandering in de cao is de stapsgewijze afbouw van het minimumjeugdloon. Vanaf 2025 verdwijnen de jeugdlonen voor 16- en 17-jarigen, gevolgd door het verdwijnen van het jeugdloon voor 18-jarigen in 2026. In 2027 krijgen 19-jarigen een extra loonsverhoging, waarmee de sector een stap zet naar het volledig afschaffen van het minimumjeugdloon.
De pensioenregeling, die in 2023 is geïntroduceerd, wordt verder verbeterd. Mol erkent dat de oorspronkelijke regeling karig was, maar benadrukt dat er nu belangrijke stappen worden gezet richting een volwaardig pensioen voor de sector. Daarnaast zullen teamleiders, die voorheen buiten de cao vielen, vanaf 2025 ook onder de regeling vallen. Voor hen geldt dat het minimumsalaris minimaal 10% hoger zal zijn dan het startsalaris van klantadviseurs.
De sector werkt aan een eigen Code Verantwoordelijk Marktgedrag, vergelijkbaar met codes in andere sectoren. Deze code is volgens Mol cruciaal in een branche met kleine marges. Het doel is om op een sociaal verantwoorde manier samen te werken. De vakbonden worden nauw betrokken bij het opstellen van deze code.
CNV legt het akkoord positief voor aan de leden, die de komende weken hun stem kunnen uitbrengen.
- facilitaire contactcenters
- CAO
- WFC
- klantcontact
- Qlix
- cnv
- Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters
- FNV