Turkije wil hub worden voor klantcontactexport

De Turkse klantcontactsector ziet in service-export een sleutel tot internationale groei. Met overheidssteun en gerichte promotie wil de branche van Turkije een mondiaal knooppunt maken, stelt Banu Hizli, voorzitter van branchevereniging MDYD.
De sector was vorig jaar goed voor 68,5 miljard Turkse lira en telt 11.000 medewerkers die klanten bedienen in onder meer Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. Volgens Hizli ligt er nog veel potentie. ‘Met de juiste incentives kan Turkije uitgroeien tot toplocatie voor service-export’, aldus de voorzitter van de Customer Experience Management and Technologies Association (MDYD).
MDYD is in gesprek met de overheid om klantcontactdiensten onder te brengen in bestaande stimuleringsregelingen. ‘We hebben concrete voorstellen gedaan en verwachten binnenkort positieve uitkomsten’, zegt Hizli. De gunstige ligging in de Europese tijdzone en het aanbod van strategische consultancy en technologische oplossingen vormen volgens haar belangrijke troeven.
Hoewel landen als Roemenië, Polen en Bulgarije nu vooroplopen in service-export, ziet Hizli Turkije als serieuze uitdager: ‘Onze workforce, met veel teruggekeerde migranten uit Duitsland, Nederland en Frankrijk, geeft ons een uniek voordeel.’ Ze waarschuwt wel voor concurrentie vanuit Noord-Afrika, waar de meertaligheid en lage kosten buitenlandse investeerders kunnen aantrekken. ‘We moeten onszelf internationaal beter profileren.’
Bron: Contact Center World