Burgers' Zoo automatiseert klantcontact met AI

Burgers Zoo automatiseert klantcontact met AI
  • 1 mei 2025
  • Kel Koenen

Koninklijke Burgers’ Zoo heeft zijn digitale klantenservice grotendeels geautomatiseerd met kunstmatige intelligentie. In samenwerking met Watermelon verwerkt de AI-agent nu het overgrote deel van de bezoekersvragen.

Het dierenpark ontvangt jaarlijks meer dan 1,1 miljoen bezoekers en de druk op de klantenservice nam toe. Dankzij de inzet van AI wordt 80 procent van de online chats automatisch afgehandeld. ‘De AI-agent beantwoordt 24/7 veel voorkomende vragen van bezoekers over openingstijden, tickets en parkeergelegenheid’, aldus Watermelon-medeoprichter Alexander Wijninga.

Alleen complexe of afwijkende vragen worden nog doorgestuurd naar medewerkers. Zo blijft er volgens Dennis Rensen van Burgers’ Zoo meer ruimte over voor menselijke interactie. ‘We merken dat collega’s minder telefoontjes en routinevragen hoeven te behandelen. Daardoor hebben ze meer tijd om zich te richten op persoonlijk contact met onze bezoekers of te helpen in het park.’

De AI-agent houdt zelfstandig wijzigingen op de website in de gaten, waardoor de informatie actueel blijft. ‘Als er iets wijzigt in de openingstijden of ticketprijzen, past de AI-agent die informatie direct aan in zijn antwoorden’, legt Wijninga uit. Medewerkers kunnen ook handmatig informatie toevoegen over tijdelijke evenementen of seizoensacties.

comments powered by Disqus