Gemeenten krijgen hulp bij opzet MijnOmgeving

Gemeenten krijgen hulp bij opzet MijnOmgeving
  • 12 mei 2025
  • Kel Koenen

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) lanceert een praktisch stappenplan waarmee gemeenten eenvoudig een digitale MijnOmgeving kunnen opzetten. Hiermee verbeteren ze het klantcontact en verminderen ze telefoontjes en e-mails.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil het inwoners makkelijker maken om online zaken te regelen met hun gemeente. Daarom introduceert de organisatie een praktisch stappenplan voor gemeenten die een eigen MijnOmgeving willen opzetten.

Zo’n digitale omgeving lijkt op MijnOverheid of Mijn Belastingdienst: inwoners kunnen er persoonlijke gegevens bekijken, de status van aanvragen volgen en berichten ontvangen van hun gemeente. Het nieuwe stappenplan biedt gemeenten houvast in de ontwikkeling van zo’n digitale omgeving. De routekaart loopt van idee tot technische realisatie en maakt gebruik van herbruikbare digitale bouwstenen, de zogeheten MijnServices. Voorbeelden zijn MijnZaken, MijnProfiel en notificaties.

‘Deze onderdelen zijn samen met overheden en leveranciers ontwikkeld, getest met gebruikers en voldoen aan de geldende wet- en regelgeving’, aldus de VNG in het persbericht.

De voordelen zijn evident voor zowel burger als gemeente. Uit onderzoek blijkt dat veel inwoners hun zaken het liefst digitaal regelen. Maar liefst 65% geeft aan graag e-mails te ontvangen over de status van hun aanvraag. Voor gemeenten kan een goed ingerichte MijnOmgeving bovendien leiden tot een flinke vermindering van klantcontact. ‘Als gemeenten hun inwoners goed informeren, neemt het aantal telefoontjes en e-mails af. Dat scheelt tijd’, concludeert de VNG.

Het stappenplan is beschikbaar via de VNG-website en moet gemeenten helpen om klantgericht en efficiënt te digitaliseren.

comments powered by Disqus