Ouderen zien voordelen van digitale zorg, maar verdwalen in apps

Ruim 61% van de ouderen ziet de voordelen van digitale zorg, maar velen raken de weg kwijt in het ‘oerwoud van apps en portals’. Dat blijkt uit onderzoek van SeniorWeb, die zorgverleners oproept hun systemen te stroomlijnen.
‘Senioren lopen vast in het oerwoud van de vele apps en portals’, aldus Daniël de Levita, directeur-bestuurder van SeniorWeb. ‘Maak het eenvoudig en toegankelijk. En blijf ook telefonisch bereikbaar. Dan krijg je de meeste senioren heus wel mee in de digitalisering!’
Hoewel een meerderheid digitaal een afspraak maakt of herhaalrecepten aanvraagt, heeft 62% toch liever telefonisch contact. Een veelgehoorde klacht is dat er te veel verschillende systemen bestaan die niet op elkaar aansluiten. ‘Het is nu nog een groot bos met allemaal verschillende bomen, die niet echt met elkaar in contact lijken te staan’, stelt een respondent.
Opvallend is dat ouderen ondanks deze obstakels de voordelen van digitale zorg erkennen. Toch stelt 21% van de ondervraagden soms een zorgvraag uit, puur omdat die digitaal moest. SeniorWeb biedt via vrijwilligers en online instructies hulp bij het gebruik van zorgapps en -portalen.