Pega introduceert veilige AI-aanpak voor klantgerichte processen

Pega introduceert veilige AI-aanpak voor klantgerichte processen
  • 3 juni 2025
  • Kel Koenen

Pegasystems heeft tijdens PegaWorld 2025 een nieuwe innovatie gepresenteerd die het gebruik van AI-agents in klantgerichte processen veiliger en effectiever maakt: Pega Agentic Process Fabric.

Pega Agentic Process Fabric brengt AI-agents, workflows en IT-systemen samen in één gecontroleerd netwerk. Dit stelt organisaties in staat om klantinteracties, zelfservice en interne processen slimmer en betrouwbaarder te automatiseren.

Veel bedrijven willen AI inzetten, maar vrezen de risico’s van onvoorspelbare of ‘op hol geslagen’ agents. De nieuwe aanpak van Pega maakt onderscheid tussen ontwerpfase (creatieve AI) en uitvoeringsfase (semantische AI), waardoor AI binnen vooraf vastgestelde workflows blijft opereren – mét menselijke controle.

Erica van de Ven, Global Head of Financial Economic Crime Tech bij Rabobank, reageert positief: 'We willen AI inzetten om efficiënter te werken en betere klantervaringen te bieden, maar dan wel op een gecontroleerde en veilige manier. Daarom zijn we geïnteresseerd in de aanpak van Pega.'

De Pega Agentic Process Fabric is vanaf het derde kwartaal beschikbaar.

comments powered by Disqus