'Sollicitatieshopping' groeit onder jongvolwassenen

Ruim een kwart van de Nederlandse werknemers solliciteert weleens zonder intentie om van baan te wisselen. Jongvolwassenen gebruiken deze ‘sollicitatieshopping’ vaker als strategisch middel om betere voorwaarden te bedingen.
Dat blijkt uit onderzoek van Top Employers Institute, uitgevoerd door MarktEffect onder ruim 1.000 werknemers bij organisaties met minstens 250 medewerkers. Van de ondervraagden geeft 26 procent aan wel eens te solliciteren om hun marktwaarde te testen. Bij werknemers onder de 35 jaar loopt dit op tot 43 procent. Deze groep gebruikt een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek vaak als hefboom in onderhandelingen met de huidige werkgever. Slechts 8 procent van de 55-plussers doet dit.
Volgens Top Employers Institute is dit gedrag vooral bedoeld om de onderhandelingspositie te versterken. 15 procent van de ondervraagden slaagde er daadwerkelijk in om door zo’n sollicitatie betere arbeidsvoorwaarden te bedingen. Bij dertigers ligt dit percentage op 27 procent.
Waarden en missie tellen mee
Naast financiële motieven speelt ook zingeving een rol. Zo geeft 49 procent van de werknemers aan minder graag te willen werken bij organisaties die geen inzet tonen voor duurzaamheid. Onder jongvolwassenen is dit zelfs 58 procent. Eén op de vijf werknemers vindt de maatschappelijke missie van een organisatie belangrijker dan een hoog salaris. 22 procent van de ondervraagde werknemers meldt dat hun werkgever zich al inzet voor maatschappelijke doelen of samenwerkt met goede doelen.
David Plink, CEO van Top Employers Institute, zegt hierover: ‘Sollicitaties zijn voor jongere generaties niet langer slechts een route naar een nieuwe baan, maar ook een strategisch middel om invloed uit te oefenen op hun loopbaan.’
- sollicitatieshopping
- loopbaanstrategie
- jongvolwassenen
- duurzaamheid
- Top Employers Institute
- arbeidsvoorwaarden
