Framna: 'Bankapp is het nieuwe loket'

Steeds minder klanten bezoeken een bankkantoor. In plaats daarvan regelen zij hun geldzaken via een app. Volgens het Mobile App Trends Report van digital product agency Framna zijn bankapps niet langer een hulpmiddel, maar dé centrale toegang tot financiële diensten.
Sinds 2008 is het aantal bankfilialen in de EU gehalveerd – een afname van bijna 100.000 kantoren. Deze trend is volgens Framna een direct gevolg van de toenemende digitalisering. Klanten waarderen de apps vanwege hun gebruiksgemak en essentiële functies, zo blijkt ook uit hun hoge scores in de appstores. In Nederland staan financiële apps op de tweede plaats in de lijst van best gewaardeerde categorieën. Populaire namen zijn ING, Rabobank en Tikkie.

Verschillen in aanpak
De manier waarop banken en fintechs hun apps inzetten, verschilt per land. In Nederland is het systeem minder gecentraliseerd dan in bijvoorbeeld Scandinavië. Waar apps als MobilePay en Swish functioneren als losse betaalplatformen, blijft Tikkie nadrukkelijk verbonden aan de banken. Dat geeft banken meer controle over de klantrelatie, aldus Framna.
De bank als platform
Bankapps evolueren volgens Framna richting lifestyleplatforms. Apps zoals Klarna, Monzo en Revolut combineren financiële diensten met functies voor winkelen en sparen. Ook in Nederland wordt deze ontwikkeling zichtbaar. De toekomst ligt volgens het rapport bij apps die naadloos aansluiten op het dagelijks leven van de gebruiker.
Samenwerking of achterstand
Fintech-bedrijven brengen innovatie, maar traditionele banken beschikken nog over vertrouwen, regelgevingsexpertise en klantkennis. De uitdaging ligt in het aanpassen aan nieuwe verwachtingen. ‘Bankapps zijn hét gezicht van de financiële sector geworden’, zegt Robert Kosse, Managing Director van Framna Nederland. ‘De winnaars van morgen zijn partijen die hun apps laten meegroeien met de gebruiker.’
Bron: banken.nl
