Duurzame verzendoptie GreenChoice

Duurzame verzendoptie GreenChoice
  • 1 juli 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Logistiek SaaS-platform Wuunder introduceert GreenChoice, een verzendoplossing die duurzame leveringskeuzes stimuleert bij online aankopen. De tool laat in de checkout van webshops zien wanneer vervoerders al in de buurt van de ontvanger zijn, waardoor pakketten gebundeld kunnen worden en het aantal afleverpogingen daalt.

Volgens Wuunder draagt GreenChoice (niet te verwarren met de energieleverancier) bij aan lagere verzendkosten, hogere klanttevredenheid en minder CO2-uitstoot. Het systeem speelt in op een bredere trend: 68 procent van de consumenten is bereid het bestelgedrag aan te passen om het milieu te helpen, aldus het bedrijf. GreenChoice biedt klanten de mogelijkheid om actief te kiezen voor een milieuvriendelijke leveringsoptie.

Efficiëntere logistiek
Retailers profiteren ook intern van de oplossing. Doordat de druk op maandagleveringen afneemt en leveringen beter worden gespreid, ontstaan er minder piekmomenten in magazijnen en op de klantenservice. Volgens Wunder helpt GreenChoice bedrijven daarmee bij het behalen van doelstellingen uit de Europese CSRD-richtlijn. Retailers kunnen duurzame keuzes ook aantrekkelijker maken door deze goedkoper aan te bieden.

Resultaten uit pilots
GreenChoice werd getest door twee pilotklanten. Modebedrijf SOXS.co voerde A/B-testen uit, terwijl wijnleverancier Neleman de oplossing al volledig in de operatie heeft opgenomen. Beide bedrijven rapporteerden een conversiestijging van tien procent na implementatie van GreenChoice in de checkout. Volgens Wuunder zijn meerdere retailers inmiddels bezig met de implementatie.

Jeroen Gehlen, oprichter van Wuunder, zegt: ‘We breken definitief met het oude bezorgmodel dat puur gericht is op snelheid, ten koste van milieu en efficiëntie. Door leveringen slim te bundelen en beter te plannen, verlagen we de CO2-uitstoot, ontlasten we bezorgers en beperken we de verkeersdrukte.’

comments powered by Disqus