Onderzoek: Nederlanders zeggen niet voor digitale fraude te vallen

Een meerderheid van de Nederlanders denkt digitale fraude te kunnen herkennen, maar meldingen blijven vaak uit. Dit blijkt uit onderzoek van Visa onder duizend respondenten, uitgevoerd door Multiscope.
Volgens het onderzoek zegt 60% van de Nederlanders dat zij nepwebsites en misleidende berichten eenvoudig herkennen. Toch heeft één op de zeven slachtoffers van digitale fraude geen melding gemaakt bij de bank of politie. Schaamte speelt hierbij een rol: 35% van de ondervraagden geeft aan zich te schamen als ze slachtoffer worden van fraude. Hierdoor blijven veel gevallen onder de radar en krijgen fraudeurs vrij spel.
Bezorgdheid om familie
Hoewel Nederlanders zichzelf digitaal weerbaar achten, maakt 41% zich zorgen over hun ouders of grootouders. Vooral ouderen worden vaker benaderd via telefoontjes van ‘de bank’ of nepberichten van familieleden via WhatsApp. Visa benadrukt het belang van open gesprekken binnen families om bewustwording over fraude te vergroten.
Onwetendheid over stappen
Hoewel de helft van de Nederlanders zegt te weten wat te doen bij fraude, tast 28% in het duister. Visa Nederland geeft daarom praktische tips: let op de zoekresultaten, kies veilige betaalmethoden, controleer altijd de website en de echtheid van marktplaatsen, stop direct bij twijfel en meld verdachte situaties bij je bank, de politie of via de Fraudehelpdesk.
