ACM ziet knelpunten telefonische werving energiecontracten

ACM ziet knelpunten telefonische werving energiecontracten
  • 19 november 2025
  • Kel Koenen

Veel huishoudens zijn actief bezig met hun energiecontract, blijkt uit de nieuwste Energiemonitor Klantbeleving van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat is positief, stelt de toezichthouder, omdat de energietransitie consumenten steeds meer keuzemogelijkheden biedt. Opvallend is dat veel mensen wél oriënteren en vergelijken, maar uiteindelijk bij hun huidige leverancier blijven. Het aantal consumenten dat een bewuste keuze maakt, ligt daarmee hoger dan de overstapcijfers doen vermoeden.

Tegelijkertijd toont de monitor dat vergelijken voor veel consumenten nog steeds ingewikkeld is. Een meerderheid (59%) vindt dat er te veel leveranciers zijn om overzicht te houden. Meer dan de helft (55%) worstelt met het doorgronden van prijzen door tijdelijke acties en welkomstkortingen. Ruim een kwart (28%) vindt energiecontracten moeilijk vergelijkbaar. De ACM start daarom een onderzoek naar betere transparantie en vergelijkbaarheid in de markt. Volgens Manon Leijten, bestuurslid bij de ACM, is dat cruciaal: “In de energietransitie nemen de keuzemogelijkheden voor consumenten toe. Het is belangrijk dat consumenten een goed geïnformeerde keuze kunnen maken en energiecontracten eenvoudig en eerlijk kunnen vergelijken.”

Ook bij telefonische werving ziet de ACM knelpunten. Eén op de vier huishoudens werd het afgelopen jaar gebeld voor een nieuw contract. Van hen voelde 45 procent zich onder druk gezet. Twee op de drie consumenten (67%) vonden het onprettig om ongevraagd te worden benaderd. De ACM herhaalt daarom haar oproep om te stoppen met telefonische verkoop.

De monitor besteedt daarnaast aandacht aan huishoudens op een warmtenet. Deze groep is aanzienlijk minder tevreden (54%) dan huishoudens met gas of elektriciteit (71%). Zij ervaren vooral gebrek aan inzicht in prijzen en verbruik. Omdat warmteverbruikers niet kunnen overstappen, vindt de ACM heldere communicatie van warmtebedrijven essentieel om vertrouwen te vergroten.

comments powered by Disqus