Belastingdienst biedt keuze voor digitale post

Belastingdienst biedt keuze voor digitale post
  • 22 december 2025
  • Kel Koenen

Sinds 8 december kunnen burgers en ondernemers zelf kiezen of zij post van de Belastingdienst digitaal willen ontvangen. Daarmee zet de Belastingdienst een volgende stap in de verdere digitalisering van haar dienstverlening, met behoud van keuzevrijheid voor wie de bekende blauwe envelop op papier wil blijven ontvangen.

De introductie van deze keuze wordt zichtbaar gemaakt via een nieuwe slogan op de blauwe envelop: ‘Digitale post. Een handige stap. Kies wat bij u past’. Wie geen actie onderneemt, blijft automatisch papieren post ontvangen. De overstap naar digitale post is dus vrijwillig en niet verplicht. Op de speciale informatiepagina wordt stap voor stap uitgelegd hoe burgers en ondernemers hun voorkeur kunnen doorgeven. Dat gebeurt via de gebruikelijke inlogprocedure op MijnOverheid. De invoering vindt gefaseerd plaats: gestart wordt met de inkomensheffing, waarna andere belastingsoorten volgen.

De Belastingdienst speelt met deze keuze in op signalen uit onderzoek en social media, waaruit blijkt dat een groot deel van burgers en bedrijven digitale communicatie verkiest boven papieren post. Tegelijkertijd erkent de organisatie dat er ook groepen zijn die juist waarde hechten aan fysieke post. Door beide opties naast elkaar te laten bestaan, wil de Belastingdienst inclusiviteit en toegankelijkheid waarborgen.

Naast gebruiksgemak sluit de maatregel aan bij bredere ambities rondom digitale dienstverlening. In de toekomst moet het voor burgers en bedrijven mogelijk zijn om steeds meer zaken online met de Belastingdienst af te handelen. Ook duurzaamheid speelt een rol: jaarlijks verstuurt de organisatie circa 150 miljoen brieven, een volume dat met digitale alternatieven aanzienlijk kan worden teruggebracht.

Daarnaast volgt de nieuwe werkwijze de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (MEBV), die burgers en bedrijven het recht geeft om hun overheidszaken digitaal af te handelen, zonder dit te verplichten.

Voor vragen kunnen burgers en ondernemers terecht bij de Belastingtelefoon, bij steunpunten door het land of op de speciale landingspagina over digitale post.

Foto: Belastingdienst

comments powered by Disqus