Verzekeringsbroker predikt klantgerichtheid
Cameron Shearer startte het Britse Superscript acht jaar geleden, nadat hij signaleerde dat het verzekeren van zijn eigen bedrijfsprocessen niet eenvoudig bleek: hij ging digitale bedrijven flexibele verzekeringen aanbieden.
Waar andere verzekeraars een 'one size fits all-pakket' verkopen, waardoor klanten vaak onder- of oververzekerd zijn, is Superscript als een kleermaker die maten opmeet en zorgt dat de kleding niet te strak of te ruim zit. Daarvoor gebruikt Superscript zelf ontwikkelde technologie, waarmee het op maat gesneden (en goedkopere) verzekeringen selecteert. Dat is vooral goed voor mkb-bedrijven, voor wie doorsnee verzekeringen vaak te duur zijn. Shearer, thuis in de techwereld, bundelde de krachten met mede-oprichter Ben Rose, die kon leunen op ruime kennis en ervaring in de verzekeringsbranche. Het bleek een goede match om de verzekeringswereld eens op te schudden.
Ondermaats
’De meeste zakelijke verzekeringen zijn niet klantgericht’, stelt Shearer. ‘De meeste zijn gebaseerd op de bereidheid van verzekeraars om bepaalde risico's te dekken, in plaats van te kijken naar wat een modern bedrijf nodig heeft. Dit heeft vaak tot gevolg dat de klant een ondermaats 'one-size-fits-all'-pakket krijgt aangeboden. Hierdoor zijn zij óf onderverzekerd óf betalen voor dekkingen die ze eigenlijk niet echt nodig hebben. We hebben Superscript opgezet om de prioriteiten om te draaien en klanten centraal te stellen. We hebben hiervoor een systeem ontworpen dat unieke behoeften van klanten afstemt op het specifieke aanbod van verzekeraars - een win-winsituatie voor de gehele keten. Het belangrijkste is dat klanten hiermee precies de dekking krijgen die bij hen past, met meer flexibiliteit.’
Schakelen
Het speelveld van start- en scale-ups en MKB-bedrijven is divers en vereist innovatieve, technische oplossingen om op het gebied van verzekeringen aan de wensen te voldoen. Shearer: ‘De veelal verouderde technische en operationele situatie in de branche staat vaak de klantervaringen en verbeterde resultaten voor verzekeringsmaatschappijen in de weg. Onze eigen technologie en op data gebaseerde systemen staan centraal in alles wat we doen en dragen bij aan vooruitgang in zowel de verzekeringsbranche als voor onze klanten. Door de vernieuwende manier waarop wij werken, kunnen we sneller schakelen dan andere verzekeraars. We beoordelen risico’s nauwkeuriger en dat staat weer garant voor meer transparantie, gebruiksgemak en een scherpere prijs. Als snelgroeiend techbedrijf kennen we de risico’s die we dekken en dat werkt zowel inspirerend als motiverend.’
'Dit bedrijf is opgezet om prioriteiten om te draaien en klanten centraal te stellen'
De dekking van Superscript omvat de gangbare polissen zoals werkgeversaansprakelijkheid, bedrijfsonderbreking, bestuurders- en commissarissenaansprakelijkheid, specifiek voor lastig te verzekeren opkomende sectoren in tech. Het aanbod is gericht op uitdagingen waar bedrijven steeds meer mee te maken krijgen. ‘De digitale transformatie en de toenemende hoeveelheid gegevens die bedrijven verwerken, brengen groeimogelijkheden, maar ook allerhande risico’s met zich mee. Het verzekeren van die complexe risico’s was tot dusver lastig, zo niet onmogelijk. Het is dat gat in de markt waar wij in zijn gesprongen.’
Opschalen
De verzekeringsbroker besloot volstrekt anders te werk te gaan dan de gerenommeerde spelers; geen vaste pakketten maar op maat gemaakte verzekeringen, geleverd via een unieke combinatie van een digital-first georiënteerde aanpak en een team van tech-specialisten. ‘Zo is het mogelijk dat klanten uitsluitend die risico’s verzekeren die op hen van toepassing zijn en zodoende de verzekeringen met het bedrijf laten meegroeien en opschalen’, besluit Shearer. ‘En dat was precies onze bedoeling toen we ermee begonnen.’
--- CustomerFirst Zomerserie ---
Dit is de zevende aflevering van een artikelenreeks over de stand van zaken van de klantcontactsector in de meest brede zin van het woord. Andere artikelen zijn:
- Bedrijven kunnen kracht AI benutten voor klantgerichte kostenbeheersing
- Gebruikservaring is net zo belangrijk als klantbeleving
- Exceptionele klantbeleving is waardevol concurrentievoordeel
- Delen van gepersonaliseerde klantervaringen
- Doedelzakken en bots: digitale innovatie in Schotland
- Het tijdperk van intelligente CX