Verschil maken met zijn stem

Verschil maken met zijn stem
  • 22 november 2023
  • Kel Koenen

Bas de Leeuw (64) won vorige week de online talentenjacht Sound Of Service van Unique Uitzendbureau en werd uitgeroepen tot beste klantenservicestem van Nederland 2023. CustomerFirst sprak De Leeuw op het KSF Jaarcongres en kon ter plekke inderdaad vaststellen dat hij over een prettige, rustige stem beschikt.

Unique Uitzendbureau lanceerde de online talentenjacht primair voor de werving van klantenservicemedewerkers, maar wilde ook het uitzendwerk in de klantcontactsector een positieve boost geven door extra aandacht te vragen voor de kennis en kunde van klantenservicemedewerkers. Bas de Leeuw was één van de drie finalisten en die werden door de jury - bestaande uit Daan de Vries (Manager klantenservice Univé), Roel Masselink (directeur Klantenservice Federatie) en Pascal Kersten (Unique) - live beoordeeld. De finalisten waren aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijk gaf de lef, creativiteit, oplossingsgerichtheid én het rustige stemgeluid van De Leeuw de doorslag.

Momentum
Voor de kersverse beste klantenservicestem kwam de verkiezing op een prachtig moment, want hij en zijn voormalige werkgever hadden juist besloten om per 1 november een punt achter de samenwerking te zetten. ‘Dat was geen rol in klantcontact en ik zat er dan ook niet op mijn plek’, vertelt De Leeuw. ‘Ik heb me vorige week ingeschreven als ZZP’er bij de KvK om te kijken of ik vanuit die constructie bepaalde werkzaamheden kan uitvoeren; als het even kan ook graag met mijn stem als voice-over of stemacteur.’ Die plannen gaan nu in een stroomversnelling, want De Leeuw wordt volgend jaar een jaar lang de stem van Unique in hun reclamecampagnes. Verder krijgt hij via bemiddeling van het bedrijf een baan als klantenstem met een mooie bonus als opstartpremie.

‘Een geweldige opsteker’, zegt De Leeuw glunderend. ‘Het komt op een moment in mijn carrière dat ik al voorsorteerde op mijn pensioen, maar ook weer nieuwe deuren zal openen. Daarnaast is het een bevestiging dat de manier waarop ik met mensen communiceer echt een verschil kan maken. We moesten in de finale reageren op fictieve klantsituaties door middel van onze stem. Mijn ‘strategie’ was authentiek blijven en empathie en creativiteit laten zien. Ik wilde dat mijn stem vertrouwen en verbondenheid uitstraalde. Mijn focus ligt altijd op het echt begrijpen en helpen van de klant en dat probeer ik ook in mijn stem te laten horen.’

Empathie
Verschil maken doet De Leeuw ook tijdens de pandemie als hij bij de GGD op bron- en contactonderzoek wordt geplaatst. ‘Er was nauwelijks tijd voor een gedegen training; het kwam in die gesprekken vooral aan op het gebruiken van gezond verstand en vertrouwen op je eigen intuïtie. Soms sprak ik mensen voor wie ik het enige contact met de buitenwereld was tijdens de lockdown en isolatie. Hele schrijnende gevallen.’ Op dergelijke momenten is het belangrijk om empathie te tonen aan de andere kant van de lijn. De Leeuw: ‘Absoluut, dat is essentieel. Empathie stelt ons in staat om echt de verbinding te maken met klanten of gesprekspartners en hun behoeften van dat moment te begrijpen. Het gaat niet alleen om de beantwoording van vragen, maar juist om het creëren van een positieve ervaring. Het mooie is dat je op basis van verbinding en emotie klanten kunt helpen, zonder dat je elkaar onbedoeld beoordeelt op de buitenkant. Voor mij staat de stem voor écht verbinding maken. Van hart tot hart.’ Voor De Leeuw opent de erkenning nieuwe deuren. ‘Zeker, het biedt de kans om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen en te delen en hopelijk anderen te inspireren. Het is een dynamisch en belonend vakgebied. Als je van mensen houdt en graag helpt, is dit de perfecte rol. Gebruik je stem om verschil te maken.’

https://basdeleeuw.org/

comments powered by Disqus