SIMS: Klantvriendelijkheid wordt beloond
Het voordeel van ervaring en leeftijd is dat je dan al eens een grote, technologische verandering hebt meegemaakt en daardoor makkelijker jonge mensen kunt meenemen in een paradigmashift. Dat zijn ongeveer de woorden van routinier Cees Zwezerijn in het aprilnummer van CustomerFirst dat eind april 2021 verschijnt. Jan Kloeze licht alvast een tip van de sluier op.
Meteen moest ik denken aan de zeepbeljaren van de zogenoemde nieuwe economie, de tijd waarin de mate waarin je het snelst heel veel geld kon verbranden belangrijker was dan je winst- en verliesrekening. Wie weet het nog? We naderden de eeuwwisseling en de beurzen gingen skyhigh, niet op basis van een reële bedrijfsvoering van genoteerde bedrijven, maar vanwege het potentiële profijt dat ze van de nieuwe tijden gingen plukken.
Een veelgehoorde uitspraak in die tijd was: ‘alle business wordt e-business en dan verdwijnt de e’. Bij het verhaal van Eric Jutten, ceo van The Simulation Crew en schrijver van een technologische rubriek over virtual reality en klantenservices in het eerdergenoemde aprilnummer, kon ik me niet onttrekken aan de analogie met die e-business-uitspraak.
Want waarom zou je niet kunnen zeggen: ‘Alle reality wordt virtual en dan verdwijnt de v’? Een enge gedachte. Je kunt je afvragen of het al zover is, dat dus de v is verdwenen en we feitelijk meer of minder geroutineerd deepfake en virtueel in een SIMS-omgeving rondlopen (wie kent dat spelletje nog?), terwijl iets of iemand ergens naar ons op een beeldscherm kijkt of een bril op heeft, waar weer iets of iemand anders naar kijkt, net zo ver door tot helemaal boven.
Laten we ter geruststelling aannemen dat we in dit spel op alle niveaus extra punten kunnen verdienen als we ons best doen om klantvriendelijk te zijn.
Jan Kloeze
Hoofdredacteur a.i. CustomerFirst
(beeld: Sam Moqadam / Unsplash)
Aanbieding: neem nu een extra voordelig jaarabonnement op CustomerFirst, en mis niks van het belangrijkste in de customer servicebranche. Klik hier