Pfff... Personeel gezocht in horeca

Pfff... Personeel gezocht in horeca
  • 18 oktober 2021
  • Nienke Bloem

Pfff... Het is wat. Eerst zit de hele horeca dicht, moet het horecapersoneel op zoek naar ander werk en nu alles weer open is, is er een mega tekort aan bedienend personeel. Overal zie je de aanplakbiljetten, de Insta-campagnes en de noodkreet om horecapersoneel. In Utrecht is het tekort soms zo groot, dat restaurants alsnog dicht moeten, omdat ze te weinig handen hebben om de klanten te bedienen.

Maar niet overal is er dit tekort. Bijvoorbeeld niet in het restaurant in Noord-Holland waar ik na een wandeling met een vriendin neerstrijk. We kozen voor deze toffe plek, waar de bediening en de keuken gerund worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een prachtig initiatief waar ik erg blij van word. Ik word een mildere klant, liever en met meer geduld. Met verwondering kijk ik naar de passie en correctheid van het personeel.

Na een plekje in de zon gekozen te hebben, bestellen we een koffie en een cappuccino. Het meisje kijkt op haar briefje en vraagt “met gewone of havermelk?” Ze kijkt ons weer stralend aan. Gewone melk voor mij en binnen no time wordt de koffie geserveerd. Ze volgt ook bij de tweede bestelling netjes de procedures. Als we willen betalen, vraagt ze of we dit met pin of contant willen doen. Pin graag. Dus loopt ze naar haar balie, haalt het apparaat en we rekenen af. Ze draait netjes haar rug naar ons toe, zodat ze de pin niet kan zien.

Aangezien dit een zakelijke afspraak is, willen we graag het bonnetje. 'Is dit pinbonnetje okay?', vraagt ze. Nee, we willen graag de ‘echte’ bon.

Daarop is heel duidelijk haar afkeuring zichtbaar en ze laat geluidloos een ‘pfff’ over haar lippen rollen. Als ze weg loopt moeten we lachen. Ik snap haar ‘pfff’ zo goed, want waarom is dat stomme bonnetje nou nodig? Veeleisende types deze klanten.

Dit kan alleen maar hier, op dit terras met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De ‘pfff’ is zo zelfs schattig, alhoewel die vast niet in haar procedures en werkafspraken staat.

Ik denk dat vele werkgevers, horecaeigenaren en zeker ook contactcentermanagers geregeld die ‘pfff’ over hun lippen laten rollen. Hoe komen ze toch aan goed personeel, om alle klanten professioneel te kunnen helpen? Maar ook, hoe zorg je ervoor dat mensen blijven? In de basis is dat niet zo moeilijk. Ga goed met je personeel om, heb vertrouwen, geef vertrouwen, kom afspraken na, betaal goed en heb het leuk samen. Dat voorkomt die klantonvriendelijke ‘pfff’.

Die ‘pfff’ wil je alleen in dat restaurantje in Noord-Holland. Daar was ie gewoon de kers op de taart.

 

Nienke Bloem

beeld: Rachel Claire / Pexels

comments powered by Disqus