Zo verminder je CO2-uitstoot in een groeiende e-commercemarkt
Albert van Roekel van Descartes bespreekt de vraag hoe bedrijven op een milieuvriendelijkere manier pakketten kunnen thuisbezorgen in een wereld waarin het aantal online bestellingen door klanten alleen maar toeneemt.
Bedrijven investeren steeds meer in het milieu. Waar in 2019 6,9 procent van de bedrijfsinvesteringen bestemd was voor het milieu, was dat in 2020 14,4 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. Een flinke stijging dus en dat is maar goed ook. De CO2-uitstoot gaat in rap tempo omhoog. Maar één keer eerder was de toename groter dan dit jaar.
Vanaf nu moet het écht anders, maar hoe doe je dat binnen e-commerce waar het aantal online bestellingen alleen maar toeneemt? Hoe houd je rekening met het milieu als er iedere week meer pakketten verstuurd worden? Er zijn tal van mogelijkheden om te verduurzamen. Dat is niet alleen goed voor moeder natuur, maar biedt ook mogelijkheden voor groei op de lange termijn. Denk aan het investeren in duurzame vervoermiddelen zoals emissieloze vrachtwagens of fietsbezorgers. De meeste winst behaal je echter op het gebied van thuisbezorgen met milieuvriendelijke leveringsopties.
Duurzame leveringsopties
De meest efficiënte bezorgroutes zijn duurzaam, omdat hierbij de minste kilometers worden gereden en de uitstoot lager is. De klant krijgt deze groene bezorgoptie samen met de standaardopties tijdens het aankoopproces in de webshop aangeboden. De kosten, de levertijd en de impact op het milieu zijn daarbij zichtbaar. Hierdoor kan de consument een bewuste keuze maken voor een duurzame bezorging die tevens aansluit bij zijn wensen omtrent levertijd. Twee op de drie consumenten houdt rekening met milieu bij het plaatsen van een online bestelling, blijkt uit onderzoek. Ze kiezen steeds vaker voor duurzame leveringsopties, omdat ze inzien dat de opkomst van e-commerce nadelige gevolgen heeft voor onze leefomgeving.
Goed voor het klimaat én de portemonnee
Er wordt vaak gedacht dat aandacht voor duurzaamheid per definitie leidt tot hogere kosten. Duurzame leveringsopties zijn juist kostenefficiënter, doordat de dropdichtheid hoger is. Oftewel, hoe meer leveringen in een bepaald gebied, hoe groter het aantal stops per gereden kilometer en hoe lager de brandstofkosten. Helaas zie ik dat er in de retail niet of nauwelijks actief gestuurd wordt op dropdichtheid, omdat er veel misvattingen bestaan over de bezorgwensen van klanten. Vaak wordt gedacht dat online shoppers een bestelling altijd zo snel mogelijk in huis willen hebben. Uit onderzoek blijkt echter dat bijna één op de drie (30%) online shoppers bereid is alle bestellingen in een week op te sparen, zodat ze wekelijks maar één bestelling ontvangen.
Succesfactoren voor duurzame leveringsopties
De toverformule achter dit duurzame concept is het tegelijkertijd realtime bepalen van de meest efficiënte bezorgroutes met de minste CO2-uitstoot én het aanbieden van deze opties aan de klant. De enige manier om de kortste routes te bepalen, is door inzicht te krijgen in bestaande orders en de bijbehorende leveringsroutes. Hierbij zijn drie voorwaarden van toepassing. Ik licht ze graag even toe. Om te beginnen is het belangrijk dat een bezorgafspraak direct wordt opgenomen in de routeplanning zodra de afspraak bevestigd is, zodat alle informatie altijd up-to-date is. Daarnaast is van belang om verschillende leveringsopties tijdens het bestelproces dynamisch te berekenen. Iedere klant heeft immers een unieke combinatie van producten en bezorgadres, én de bestelde orders van de webshop veranderen continu. Als laatste is het van belang om traditionele manieren van werken los te laten, zoals één of enkele keren per dag plannen of het aanbieden van leveringsopties op basis van een statisch schema. Realtime reageren op veranderingen is hiermee namelijk niet mogelijk.
Het voordeel van realtime plannen
Dit doet wellicht vermoeden dat milieuvriendelijke bezorging per definitie leidt tot ruimere tijdvensters en ongewenste langzamere leveringen, maar het tegenovergestelde is het geval. Aangezien de voorgestelde leveringsopties dynamisch worden bepaald, kunnen de routes snel op elkaar worden gepland. Hierdoor wordt de dropdichtheid verhoogd. Stel, de eerstvolgende bezorgmogelijkheid is de volgende dag na de lunch. Als een klant in de buurt woont bij de bestaande bezorgafspraak, dan kan hij meeliften op deze afspraak. Hem kan dan al voor de volgende middag een milieuvriendelijke bezorgoptie worden aangeboden. Hierdoor wordt de bezorgroute dus optimaal benut, zowel als het gaat om brandstofverbruik als om tijd.
Duurzaamheid krijgt een andere betekenis als je inziet dat klanten meer waarde hechten aan een keuzemogelijkheid voor bezorgopties dan enkel een zo snel mogelijke bezorging. Milieuvriendelijke leveringsopties bieden dus mogelijkheden voor het verbeteren van klantenservice en het minimaliseren van logistieke kosten. Duurzaam thuisbezorgen is immers beter voor het milieu, beter voor het bedrijf, én beter voor de klant. Een win-win-win situatie dus.
Albert van Roekel
director Solutions Consultancy bij Descartes
(beeld: Pexels / Pixabay)