De koude keerzijde van klantvertrouwen
Zo’n tussenkop op Managersonline.nl triggert. Hier wordt bedoeld dat bedrijven enorm veel geld verliezen als ze het vertrouwen van consumenten in het geding brengen, schrijft contentexpert Sak van den Boom.
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven een groot deel van hun klanten dreigen te verliezen als ze geen prioriteit geven aan vertrouwen. Een overgrote meerderheid aan Europese consumenten (70 procent) zegt dat ze helemaal stoppen met kopen bij een bedrijf als hun vertrouwen wordt geschonden. Klantvertrouwen is vandaag de dag essentieel om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. Een recent onderzoek van Adobe laat zelfs zien dat de kans groter is dat klanten iets kopen van een merk dat ze vertrouwen. Maar liefst zeven op de tien Europese consumenten gaan bij een groter vertrouwen over tot aankoop.’ Lees het complete verhaal over klantvertrouwen op Managersonline.nl.
Ik hou wel van verhalen die je op simpele wijze een stapje verder helpen. Je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren. Zo had ik bijvoorbeeld nog nooit van een 404-pagina op het web gehoord. En wat blijkt het gaat hier simpelweg om de pagina waarop je terecht bent gekomen met de tekst dat de gezochte content niet meer bestaat. Een doodlopend pad, terwijl het eenvoudig is om ervoor te zorgen dat je in zo’n situatie toch verder geholpen kunt worden. Mooie voorbeelden hoe je dat kunt aanpakken als bedrijf op FW recent.
Deze haal ik uit de nieuwsbrief van Bijgespijkerd.nl: Concurrenten geven je inzicht in de markt en in hoe jij je daar kunt positioneren. Het is niet alleen belangrijk om te weten wie je directe concurrenten zijn. Je moet breder dan dat kijken: wie of wat kan prospects van je wegnemen? Een personal trainer concurreert bijvoorbeeld niet alleen met andere personal trainers, maar ook met online afvalprogramma’s of begeleidings-apps. Je kunt diepgaande concurrentieanalyses doen met marketing-tools. Er zijn verschillende handige tools, zoals SEMrush, online te vinden.
Twitter is de afgelopen tijd veel aan het optimaliseren. Het gaat veelal om kleine functionaliteit, maar toch volgen de ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. Zo krijgt het ads platform een aantal nieuwe updates, wat de statistieken en resultaten moet verduidelijken. Een daarvan is het verbeteren van hun tracking. Door Twitter Website Tag in te schakelen, wordt het voor Twitter duidelijker welke acties de gebruikers ondernemen op de website van de adverteerder. Wat de attributie van Twitter-campagnes verbetert. Dit citaat komt uit een trendverhaal op Marketingfacts.nl.
'Door contextual advertising datagedreven in te zetten til je campagnes naar een hoger niveau'
‘Contextual advertising is bezig met een opmars als privacy-vriendelijk alternatief voor cookies. Een volgende stap in het adverteren bij relevante content, is dat te doen op basis van een datagedreven contentstrategie in plaats van slechts te targeten op doelgroepen of keywords. Met de inzet van contextual AI is enorm veel mogelijk. Door contextual advertising datagedreven in te zetten til je campagnes naar een hoger niveau. Zo geeft contextual AI inzicht in hoe je als merk geassocieerd wordt met bepaalde merkwaarden in verhouding tot je concurrenten. En is het bijvoorbeeld mogelijk om je doelgroep te vinden op plekken waar de concurrent niet staat.’ Een mooie case van Jeroen Wirz op Emerce.nl.
Als ‘bladenmaker’ ontkom ik er natuurlijk niet aan je te attenderen op het nieuwe digitale magazine Discovered (foto boven) van Porsche. Gemaakt door Glasnost en Born05, twee bureaus uit het Ace-netwerk. ‘Geen focus op pk’s, motoren of wegligging, maar verhalen over verfrissende creatieven en ambitieuze ondernemers die hun dromen verwezenlijken. Alle content gaat - net als Porsche zelf - over uncommon mensen en initiatieven. Met het nieuwe online lifestylemagazine of eigenlijk platform richt Porsche zich tot de ambitieuze ondernemers en creatieve smaakmakers van Nederland. De bijzondere verhalen van succesvolle peers dienen als inspiratie voor de doelgroep. Om een langetermijnrelatie met hen op te bouwen, zijn owned kanalen het meest geschikt,’ aldus de woordvoerder van Porsche op Fonkonline.nl. Het platform zoals het nu is, is een early release.
In de aankomende maanden en jaren zal het ecosysteem rondom het platform worden gebouwd. De content op het platform wordt wekelijks geupdated. In de communicatie van Porsche zal het platform worden aangejaagd. De makers kunnen de ervaring die ze in de voorbije tien jaar hebben opgebouwd met iFly KLM Magazine uitstekend gebruiken. Weer een schoolvoorbeeld van een eigentijds magazine waarmee je aan klantvertrouwen kunt werken.
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer