Klanten pikken het niet meer
Overal gaat in 2022 de bezem door: turncoaches worden ontslagen, zwarte piet krijgt andere schmink, vieze mannen bij talentenjachten gaan in therapie en racistische agenten gaan de bak in. Dat constateert Aartjan van Erkel, meervoudig bestsellerauteur en 'de beruchtste copywriter van Nederland'. Zijn nieuwe boek ‘Nummer 1’ verscheen in januari bij uitgeverij Van Duuren Management.
Ook op privacygebied pikt de maatschappij geen bullshit meer. Wie voelt zich nog goed bij wat Facebook doet met je privégegevens? Wie wil er verkocht worden aan de hoogste bieder als een creepy psychologisch dataprofiel? Wie wil er over het hele internet heen gepixeld en achtervolgd worden?
De Nederlandse samenleving doet een grote schoonmaak dat heeft ook gevolgen voor marketing. En misschien wil je zelf als bedrijf ook sowieso niet meer afhankelijk zijn van algoritmes van almachtige Amerikaanse bedrijven.
Pik jij het bijvoorbeeld nog als je tonnen uitgeeft aan zoekmachine-optimalisatie, daardoor beter rankt in Google, en tóch minder traffic op je website krijgt? Dat komt door de featured snippets van Google, waardoor vragen al beantwoord worden op de zoekresultatenpagina zodat mensen niet meer doorklikken naar jouw website.
Als je minder afhankelijk wilt zijn van het Facebook advertentieprogramma, social media-algoritmes en Google, dan is dit een goed moment om in marketing gewoon lekker normaal te gaan doen.
Mensen pikken het ook gewoon niet meer als jij ze kapotspamt, achtervolgt of onder druk zet. Gedraag je liever als een goede vriend. Iemand die regelmatig langskomt, belangstelling toont, iets leuks stuurt, en altijd een leuk voorstel heeft om samen wat te gaan doen.
Als je een vriendschappelijke relatie hebt met je klanten, dan hou je ze niet alleen langer bij je maar ze noemen jouw naam ook vaker bij hun vrienden.
Memorabele, vriendschappelijke marketing kan voor een groot deel algoritme-vrij. Je hebt er geen grote manipulatieve bedrijven uit Amerika voor nodig. Het enige wat je hoeft te doen is regelmatig interessante berichten sturen die mensen graag openen, lezen en inkoppen.
Hoe je klantcontact vriendschappelijker maakt, lees je in mijn nieuwe boek ‘Nummer 1 – Zo word je de bekendste naam in je markt en krijg je klanten voor het leven’. Ik geef je daarin formules om mensen te fascineren en over je te laten praten, die ook gebruikt worden door de succesvolste schrijvers uit de wereldliteratuur, makers van de meest gebingede series op Netflix, en wereldreligies met miljarden gelovigen.
Aartjan van Erkel
meervoudig bestsellerauteur en 'de beruchtste copywriter van Nederland'
auteur ‘Nummer 1’ (uitgeverij Van Duuren Management), klik hier voor het boek
- klasnten voor het leven
- Van Duuren Management
- algoritme
- boek
- Nummer 1
- Aartjan van Erkel
- klantbestsellerauteur