De sleutel tot klantsucces

De sleutel tot klantsucces
  • 28 december 2022
  • Gastauteur

Bedrijven willen klanten tegenwoordig constant op nieuwe manieren naar zich toe trekken. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn Premium of Zalando Plus, abonnementsmodellen die een unieke klantervaring en kostenbesparende producten of diensten aanbieden.

Tel daarbij op dat digitale verkopen in de afgelopen jaren explosief zijn gegroeid. De uitkomst van de som is dat je als bedrijf allerlei services aanbiedt die bergen aan data vrijspeelt. Het is dan ook geen wonder dat de meeste marketeers in toenemende mate leunen op automatiseringstools om klantbetrokkenheid te stimuleren en deze klantgegevens te verzamelen. Een Revenue Operations platform ondersteunt bij het samenvoegen, structuren en analyseren van deze gegevens uit diverse kanalen.  

 

Doorbreken van silo's  

Revenue Operations (kortweg RevOps) -familie van onder meer DevOps- is het afstemmen van klantsucces, marketing en sales over de volledige klantlevenscyclus. Om groei te stimuleren en alle teams verantwoordelijk te houden voor de gedeelde opbrengsten: prijs voor een betere conversie, het verminderen van misgelopen inkomsten en het gebruik van klantgegevens om nieuwe kansen te identificeren. Omdat het een holistisch zicht biedt, kan een RevOps focus silodenken tussen afdelingen doorbreken en een objectieve lens bieden in besluitvormingsprocessen.

Hoewel RevOps geen nieuw concept is, wordt het steeds interessanter in de moderne bedrijfswereld. Door de vooruitgang in data- en analysetechnologie is het nu mogelijk om real-time inzicht te krijgen in bedrijfsactiviteiten en klantprofielen.  
 
Data stroomlijnen 
Beter inzicht in beschikbare data (zoals verkoopgegevens en KPI’s) helpt om prestaties te verbeteren met analyses die verder gaan dan traditionele CRM-systemen. In de praktijk blijkt dat nog maar 44 procent van de Nederlandse marketeers KPI’s opstelt ter optimalisatie van de klantervaring. Opvallend is dat de meerderheid (62%) aangeeft de klant écht centraal te stellen en hier ook naar te handelen. Er liggen nog genoeg kansen voor organisaties om marketing- en verkoopactiviteiten te concretiseren en perfectioneren op basis van data en inzichten.  

Een succesvol voorbeeld van de klantervaring optimaliseren is Spotify Wrapped. Het gepersonaliseerde muziekjaaroverzicht is een goudmijn voor de Spotify-marketeers. Gebruikers kunnen zien welke artiesten ze het meest gestreamd hebben in de afgelopen 12 maanden, en krijgen de mogelijkheid om dit te delen op hun sociale mediaplatformen, wat massaal gebeurt en bijdraagt aan de brand awareness en perception van Spotify. Kortom, een datagedreven marketingcampagne die laat zien hoe teams gegevens moeten benutten om toegevoegde waarde te creëren voor consumenten, productgebruik aan te moedigen en campagnes op verschillende media te integreren.

Samenwerking versterken 
Data speelt niet alleen een grotere rol in marketing, maar ook in de onderlinge samenwerking tussen mensen en teams. Focussen op gemeenschappelijke doelen, zoals groei van een organisatie of merk, is mogelijk door data en processen te integreren. Als bijvoorbeeld marketing en verkoopactiviteiten als twee afzonderlijke organen werken, kan dit leiden tot dubbele werklast en tegenstrijdige acties.

RevOps is een zeer aanpasbaar bedrijfsmodel dat werkt ongeacht de grootte van een organisatie of de bedrijfstak. Zolang teams klaar zijn voor een nieuwe benadering van data, kunnen ze samenwerken en in real-time datagestuurde beslissingen nemen om slagvaardig acties uit te voeren. Door middel van betere strategische inzichten, herdefiniëren organisaties hun bedrijfsdoelen, om meerwaarde te creëren voor medewerkers én consumenten.  

Frank Scarduzio, Vice President Revenue Assurance & Operations bij Qlik  

comments powered by Disqus