De klantbeleving van mijn bruiloft

De klantbeleving van mijn bruiloft
  • 30 juli 2024
  • Sannah de Brouwer

Waar mijn vriend (inmiddels man) liever intiem met een aantal naaste familie en vrienden had willen trouwen, wilde ik alles erop en eraan. Niet zo gek voor iemand die het leuk vindt om dingen te organiseren en het mensen naar hun zin te maken. Ook een soort van klantbeleving.

En ik heb het niet van een vreemde: mijn moeder is ook zo. Zij heeft een grote rol gespeeld in het organiseren van de bruiloft omdat we het bij mijn ouders in Frankrijk hebben gevierd. Ze wonen er sinds 1,5 jaar en hebben een B&B (nee, je kan ze niet kennen van Ik Vertrek).

Het was zo’n genot om dit bruiloftsweekend te organiseren! Nadenken over de voorpret, het welkom, de beleving op locatie en natuurlijk alle officiële momenten die je verwacht van een bruiloft maar toch in onze stijl. En dat alles in het thema duurzaamheid met een tint geel (het kleurthema).

Toch bleek dat nog niet zo makkelijk te zijn, een duurzame bruiloft te organiseren. Want als je mensen helemaal uit Nederland laat overkomen dan mogen ze toch wel een stukje vlees verwachten? Nu moeten de gasten twee dagen vegetarisch eten?! Tja, expectation – realisation = happiness. Dus hebben we gewoon een hele goede cateraar ingehuurd die een heerlijke lokale veganistisch en vegetarische maaltijd voor ons maakte.

Wat ik leerde over (klant/gast) beleving van mijn bruiloft?

  • Je kan het nooit voor iedereen goed doen. Dus hou je vooral aan je eigen waarden en degene die dat niet kunnen waarderen passen niet bij jou.
  • Zodra het draaiboek staat en de mensen die verantwoordelijk zijn de ins en outs kennen mag je het loslaten. Het is zo belangrijk om die overdracht te doen naar je collega’s zodat zij het zelf ook doorleven en echt kunnen doorgeven aan klanten zoals jij het had bedoeld. 
  • Niet alles gaat perfect, maar daar moet je (of je klant) later om lachen. Met trouwen kan je het niet zo snel opnieuw doen, maar in een klantreis kan je dit natuurlijk meenemen als feedback en verbeteren voor de volgende klant.
  • Gasten vinden het leuk om feedback te geven (gastenboek) als je het makkelijk en leuk voor ze maakt.
  • Gasten waarderen het enorm dat je je eigen draai geeft aan zo’n feest. Zo hadden wij de eerste avond een Kubb tournooi georganiseerd waardoor iedereen elkaar kon leren kennen, dat was zo tof!

Wij hebben echt zo’n heerlijk weekend gehad! En dat onze gasten zo goed met elkaar zouden klikken hadden we van tevoren niet verwacht. Het leuke aan klantreizen ten opzichte van je bruiloft is dat je het altijd weer kan tweaken en verbeteren en een bruiloft organiseer je maar een keer in je leven.

Sannah de Brouwer

comments powered by Disqus