Day job (don't give it up yet!)

Day job (don't give it up yet!)
  • 6 augustus 2024
  • Kel Koenen

Ah, de geneugten van het vaderschap! Daar sta je dan, als verstandige vader, tegenover de jongste tienerzoon die de logica van sparen voor een aankoop compleet probeert te negeren of zelfs heeft afgeschreven.

Hij wil heel graag leven in een wereld waar 'nu kopen, later betalen' de norm is en partijen als Riverty en Klarna zijn nieuwe beste vrienden zijn. Ik begin juist de laatste jaren steeds meer geloof te krijgen in de ouderwetse methode van eerst geld opzij zetten om het daarna (eventueel) pas uit te geven.

Maar laat ik niet roomser zijn dan de paus: er zijn online partijen waarbij ik eerst ‘de spreekwoordelijke boter bij de vis wil zien’. Ergo, de goederen moeten zijn afgeleverd, gepast of uitgeprobeerd voordat ik de rekening betaal. Vooral vanwege zijn smaak voor (behoorlijk specifieke) sportschoenen krijg ik regelmatig linkjes doorgestuurd van allerlei ‘schimmige’ websites met het verzoek om deze voor hem te bestellen. Steevast op mijn vraag waarom we niet gewoon schoenen bij Intersport of Sport2000 kunnen kopen, krijg ik een meewarige blik. Hij draagt nou eenmaal graag bepaalde merken of exclusieve modellen…

Ik kan en wil daarover niet al te hard oordelen, merk ik. Volgens mijn vrouw een typisch gevalletje van appel en stam. Als tiener in de jaren tachtig vond ik namelijk het juiste krokodilletje op mijn kleren of swoosh op mijn schoenen ook heel belangrijk om onderscheidend te zijn op school of binnen het hockeyteam. Hoe erg mijn moeder ook haar best deed om die merkenliefde te ontkrachten, het maakte niet bijster veel indruk en aan het eind van het liedje ging ze er altijd in mee…

Ik dwaal een beetje af, maar kreeg dus van mijn 14-jarige tiener een linkje doorgestuurd van een paar schoenen op een website dat een soort markplaats voor speciale sneakers bleek te zijn. Een van de geaccepteerde betalingsmethoden was Klarna, een afdoende betrouwbare keuze. De levering van de schoenen verliep prima en ook de maat was goed; ze hoefden niet te worden geretourneerd. Ik betaal de schoenen, maar door onverklaarbare wijze wordt het bedrag twee keer afgeschreven.

Omdat er drie of vier dagen niets gebeurde, werd ik gedwongen om contact op te nemen met hun klantenservice. Of beter gezegd, met hun AI-chatbot, die volgens recente nieuwsberichten 85% van de gesprekken kan oplossen, heel veel fte heeft bespaard én verantwoordelijk was voor de koersval van de aandelen van onder meer Teleperformance en Concentrix. Het begon redelijk normaal, maar zodra ik uitlegde dat de betaling twee keer was uitgevoerd, begon de cyclus van frustratie.

‘Heeft u geprobeerd de betaling opnieuw te doen?’ vroeg de chatbot beleefd. Nee, maar dat is ook niet het probleem. ‘Als de betaling niet is gelukt, kunt u een nieuwe poging doen via de app’, stelde de chatbot opnieuw voor. Hoewel ik had voorgenomen geduldig en empirisch te blijven, werd dat steeds lastiger. ‘Dat is niet de oplossing of antwoord op mijn vraag’, typte ik, ‘het gaat om een dubbele betaling. Hoe kan ik dat oplossen?’

Het antwoord was een letterlijke herhaling van de vorige suggesties. En zo ging het maar door, in een eindeloze lus van nietszeggende oplossingen. Uiteindelijk kon ik aangeven om te worden doorgeschakeld naar een menselijke medewerker, die het probleem binnen twee werkdagen (!) wist op te lossen.

Don’t give up your day job just yet!

comments powered by Disqus