CCW 2015: Duitsland loopt achter op Nederland
Achteroverslaan van verbazing was er (ook) dit jaar niet bij in Berlijn, tijdens Call Center World 2015. Hoewel het aanbod uit ‘heel veel technologie’ bestond, nam Dennis van der Veen, business manager Transcom, niet zozeer vernieuwende ontwikkelingen waar.
‘Vrijwel alle partijen die op de beurs staan, bieden all-in-concepten aan. Social media, telefonie, chat; alles is mogelijk met behulp van de diverse platformen. Wat dat betreft is er weinig onderscheid. Het is een vechtmarkt’, constateert Van der Veen. Overigens begrijpt hij de keuze van de verschillende aanbieders om voor deze insteek te kiezen ten zeerste, want om de eindklant anno nu goed te kunnen bedienen ‘heb je een mix van kanalen nodig’.
Logge organisaties
Sinds maandagavond is de business manager, tezamen met enkele Transcom-collega’s, in Berlijn. ‘Misschien loopt Nederland net iets voor op Duitsland’, vergelijkt Van der Veen desgevraagd. ‘Duitsland is een enorme groeimarkt. Zij maken momenteel een professionalisatieslag in klantcontact.’ De achterstand zit ‘m in de cultuur, denkt hij. ‘Duitse organisaties zijn toch wat log en vaak nog hiërarchisch ingesteld. Echter zien ook zij nu in dat een flexibele houding benodigd is om klanten goed te kunnen servicen.’
Vandaag laat de Transcom-afvaardiging de Berlijnse contactcenterbeurs weer voor wat die is en keren zij huiswaarts. Lees hier meer over CCW 2015.