BCC zet robot in op winkelvloer

BCC zet robot in op winkelvloer
  • 22 juni 2015
  • Redactie

Bij het BCC-filiaal in Leidschendam werd het winkelend publiek vandaag voor het eerst door NAO, misschien wel de bekendste robot ter wereld, geholpen. NAO bood het winkelpersoneel van de elektronicawinkel eenmalig de helpende hand. Drie uur lang verbaasde de klantvriendelijke robot klanten van de winkel met een spectaculaire lichtdemonstratie.

De 58 centimeter lange NAO-robot beweegt niet alleen, maar voert ook gesprekken met mensen. Zo werd de robot vandaag ingezet om de mogelijkheden van Philips Hue-lampen te demonstreren. De kleine robot vroeg klanten wat hun lievelingskleur is, waarna NAO vervolgens allerlei varianten van deze kleur liet zien op de Philips-lampen die digitaal door de robot werden aangestuurd. De robot wist hiermee direct het publiek voor zich te winnen. 

Aanvulling
NAO kan winkelverkopers helpen bij het demonstreren van producten door deze op een leuke en interactieve manier te promoten. De robot laat de producten zien en verwijst vervolgens door naar de verkoper. De NAO dient dus ook niet als vervanger van winkelpersoneel maar juist als interactieve aanvulling. NAO was eerder al te zien bij verschillende winkels van de Darty Group - het moederconcern van BCC - in onder meer Frankrijk en België. Ook in het onderwijs heeft NAO inmiddels al zijn succes bewezen: in meer dan 70 landen werd de robot al ingezet om een helpende hand te bieden in onderwijsprogramma's.


Extra service
Volgens BCC is het denkbaar dat robots op termijn als extra hulp worden ingezet op de winkelvloer. Het stelt winkels in staat om klanten zo een unieke ervaring en extra service te bieden, aldus de elektronicaketen.

Twee maanden terug maakte NAO zijn debuut in Japan, toen Bank of Tokyo de klantenservicerobot in zijn flagshipstore introduceerde. 


comments powered by Disqus